Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena gubbar!

Nu kommer det säkert verka som självklarheter för er lite mer erfarna men vet man int så vet man int.
Det börjar bli dags för kamremsbyte på min 240 -87, då den enligt klistermärket i motorummet blev bytt sist vid 10500mil och bilen har nu rullat 15800mil. Jag vet att det rekommenderade bytesintervallet är 7500mil men i min bil sitter det en B230K som nu ska rasa om kamremmen går av så jag är gärna på den säkra sidan och byter den hellre för tidigt än för sent. Tänkte att jag gör bort det ändå då jag ska göra oljebyte också och byta stötdämpare och fjädrar på bakaxeln så jag får allt bortgjort på samma mektillfälle.

Det jag nu undrar är om jag bör byta vattenpumpen i samband med detta? Vet att många rekommenderar det men hur nödvändigt är det? Med andra ord, skulle ni bytt vattenpumpen också eller hade ni nöjt er med kamremsbytet? Bilen har som sagt rullat 15800mil och jag förmodar att vattenpumpen vart bytt sist remmen byttes då det är ett Volvo-verkstads klistermärke i motorrummet där det står att remmen byttes vid 10500mil.

Tack för svar!
Ja det stämmer att B230K inte klarar ett kamremsbrott. Dessutom är det främst åldern på remmen som är problemet med så lågmilade exemplar. I och med att det är så enkelt att byta på rödblockarna skulle jag inte tveka att göra det.

Gällande diskussionen om byte av vattenpump i samband med kamremsbyte som är uppe på forumet ibland gäller det nyare bilar där vattenpumpen drivs av kamremmen. Dvs. skulle vattenpumpen börja läcka måste kamremmen bytas igen.

Din vattenpump drivs ju av fläktremmen så jag ser ingen anledning att byta den om den nuvarande inte läcker.
frasse4 skrev:Ja det stämmer att B230K inte klarar ett kamremsbrott. Dessutom är det främst åldern på remmen som är problemet med så lågmilade exemplar. I och med att det är så enkelt att byta på rödblockarna skulle jag inte tveka att göra det.

Gällande diskussionen om byte av vattenpump i samband med kamremsbyte som är uppe på forumet ibland gäller det nyare bilar där vattenpumpen drivs av kamremmen. Dvs. skulle vattenpumpen börja läcka måste kamremmen bytas igen.

Din vattenpump drivs ju av fläktremmen så jag ser ingen anledning att byta den om den nuvarande inte läcker.
Jo det är lite så jag resonerar också, bilen har fått stå långa perioder under sin livstid men har fått gå nästan 1000mil på ett halvår nu i min ägo och börjar bli lite milt paranoid om kamremmen i och med att det är just en B230K, vet inte hur gammal remmen är då datumet på klisterlappen bleknat bort men ett tag måste det då ändå vara om den nu har hunnit blekna och allt... Bilen går som en Rolex annars och kan säkert gå länge till, skulle vart synd om den vart skrot av ett jävla rembrott... Jo bytas ska den, ingen fråga om det.

Ok det är därför det rekommenderas pumpbyte av vissa! Verkar ju jävla självklart nu när du sagt det om hur det beror på vilken rem den drivs av. Ok då sparar jag en femhundring då den nuvarande pumpen funkar felfritt än.

Tack för ett bra och tydligt svar frasse! :-)-)
tænk på att det ær 7500mil/5år sen ær det dags att byta kamremen, åldern tær mer æn milen på kamremmar, detta e extra viktigt på en k-motor

vattenpumpen kan du byta som førebyggande åtgærd men den drivs av flæktremmen så byta det nær den læcker annars :wink:
SkauneJohan skrev:tænk på att det ær 7500mil/5år sen ær det dags att byta kamremen, åldern tær mer æn milen på kamremmar, detta e extra viktigt på en k-motor

vattenpumpen kan du byta som førebyggande åtgærd men den drivs av flæktremmen så byta det nær den læcker annars :wink:
Jo lite därför jag tänkte byta den "redan". Visste om 7500mil intervallet sen jag läste på när jag köpte bilen men det där om 5år fick jag reda på i förrgår... Förra ägaren hade bilen i 9år och använde den väldigt sparsamt som andrabil, och han var verkligen inte den mekande typen då han till och med erkände att han aldrig servat den under sin ägo.. Så möjligt att jag rulllat omkring i 1000mil med en kamrem som är äldre än 9år, med en K-motor dessutom..
Som sagt var -- byt kamrem så snart som möjlgt. Jag hade nog varit paranoid nog att inte köra med bilen innan jag fått dit ny kamrem.

Jag hade inte bytt vattenpump om den inte är i uppenbart dåligt skick. Det är enkelt att byta vattenpump på en 240 när (och om) den går sönder.

Där det rekommenderas att vatenpumpen byts är när du är tvungen att riva allting för att komma åt -- inte bara nödvändigtvis när vattenpumpen drivs av kamremmen. Sedan finns det alltid "livrem och hängsle" folket som alltid vill minimera risken. Jag brurkar inte byta så mycket som de rekommenderar. :wink:

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌

Kineserna är ju glada för att ha ett ext[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]