Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Gnc
Hej!
Ny här på forumet och även rätt så ny i bilvärlden och vänder mig till de som besitter kunskap och rutin.
Har inhandlat en v70 05 och märkte missljud när jag körde på gupp och dåligt väglag. När jag testade att åka runt i cirklar vid en återvändsgränd så hörde jag knarrande ljud vid fullt rattutslag vid lagom hastighet, både när jag körde vänster och höger.
Bilen besiktades i början av detta året och under "Bra att veta" så stod det- " Länkarmslagring, fram, båda sidor främre glapp".
Tror ni att det är orsaken till båda problemen? dvs missljud vid gupp och dåligt väglag samt "knarrandet" vid fullt rattutslag båder höger och vänster?
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Allinug
Med V70N så är det en egenhet för denna modell att däcken tar i vid fullt rattutslag.

Den egenheten kommer du att ha kvar även om du byter länkarmslagringar/länkarmar. Glapp i länkarmar ger mer klonk och gör att bilen drar åt olika håll vid t ex inbromsning eller acceleration.
av Gnc
Allinug skrev:Med V70N så är det en egenhet för denna modell att däcken tar i vid fullt rattutslag.

Den egenheten kommer du att ha kvar även om du byter länkarmslagringar/länkarmar. Glapp i länkarmar ger mer klonk och gör att bilen drar åt olika håll vid t ex inbromsning eller acceleration.
Tack för info
Har haft liknande. Det visade sig att det kom vid fullt rattutslag när styrleden kom i kontakt med ändlägesstoppen. Lite grafitfett på ändlägesstoppen tog bort "knarret" och har sedan dess inte återkommit !
av andersuw
Allinug skrev:Med V70N så är det en egenhet för denna modell att däcken tar i vid fullt rattutslag.

Nej det är inte en egenhet för V70N att däcken tar i vid fullt rattutslag. Om de hjul som monterats är godkända för bilen och bilen har rätt styrutslagsbegränsare för hjulen ifråga tar däcken inte i någonstans även vid fullt rattutslag. Annars kan det ta i. Detta har inget med just V70N att göra utan gäller för vilken bil som helst.
Användarvisningsbild
av Allinug
Ok, det var på besiktningen som jag fick höra detta. Det var ganska vanligt att de såg slitage på däcken som kommit av att däcken tagit i just på denna modell. Jag kör ju med originalhjulen på 16 tum, så de styrstopp som bilen kom med från fabrik borde ju fungera.
av andersuw
Allinug skrev:Ok, det var på besiktningen som jag fick höra detta. Det var ganska vanligt att de såg slitage på däcken som kommit av att däcken tagit i just på denna modell. Jag kör ju med originalhjulen på 16 tum, så de styrstopp som bilen kom med från fabrik borde ju fungera.
Att byta till större fälgar med bredare däck är uppenbarligen en ganska populär sysselsättning och det är säkert långt ifrån alla som gör sig besväret att samtidigt byta styrutslagsbegränsare trots att detta är väldigt enkelt på V70N. Sedan finns det ju rätt många V70N här i landet och det är också tänkbart (jag gör inte anspråk på att veta) att den marginal som finns innan det tar i med bredare däck än standard och utan byte av styrutslagsbegränsare är mindre än på vissa andra bilar. Det torde förklara bilprovningens kommentarer.

Menar du att det tar i på din egen bil? Om du kör med de fälg-/däckdimensioner som satt på från fabrik borde det definitivt inte kunna hända? I så fall är det fel någonstans.

Jag kör själv med 205/55 R16 på min V70 T5 -02 och det tar definitivt inte i någonstans på min. I mitt fall har jag dock gått den omvända vägen och "bytt ner mig" till mindre fälgar och smalare däck. Det satt 18-tums Nebula på bilen när jag köpte den liksom när bilen var ny men så stora fälgar vill jag av en rad skäl inte ha och de var därtill förfärligt kantstötta. Så jag bad handlaren ge mig en uppsättning 16-tummare i hyggligt skick istället och bytte sedan styrutslagsbegränsare så att jag fick lite mindre svängradie. :D
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag tycker att svängradien är dålig, men var det stoppar är svårt att säga.

Nu vet vi ju inte alls vad TS har för hjul och däck så då är det omöjligt att säga om knarrandet kommer därifrån eller ej.
av andersuw
Allinug skrev:Jag tycker att svängradien är dålig, men var det stoppar är svårt att säga.
Hur då svårt att säga? Du lär ju känna om hjulen tar i eller om det tar stopp någon annanstans, där det borde, före dess.
Allinug skrev:Nu vet vi ju inte alls vad TS har för hjul och däck så då är det omöjligt att säga om knarrandet kommer därifrån eller ej.
TS kan förstås ha däck som tar i. Jag har inte påstått något annat. Vad jag invände mot var påståendet att det skulle vara någon slags egenhet hos V70N att däcken tar i vid fullt rattutslag. En V70N med korrekt utrustning och i korrekt skick har inga som helst problem med detta.
Borde vara lätt att utröna om det är däckens fel.

1) besök https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/ - mata in ditt reg.nr, leta fram dimensionen i beviset t.ex 195/55-15.
2) Kolla vad du har för dimension nu på däcken. Har för mig att 225/40(?)-17 på en V70 som hade 195/XX-15 från fabrik blev för brett så de skrapade i innerskärmarna vid fullt rattutslag.

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]