Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monza
Hej
Jag är lite fundersam på min S80. 2001, manuell, 25´000 mil, original koppling, 170 hk. Alla bilens vätskor är och har varit fyllda enligt rekommendationer.

I november 2015 fick jag helt plötsligt ett högt men dovt råmande ljud som dök upp under några sekunder och sedan försvann det. Ljudet stegrar under 2-3 sekunder, varar under lika länge och tonar sedan bort på 2-3 sek, igen. Tänk er ljudet av en pump som går tom/torr eller vindrutetorkare som körs torr på rutan. Jag körde ca 30km/h på runt 1200rpm utan större gaspådrag som skulle kunna påverka kopplingslamellen med mera i drivlinan maa vridmoment. Bilen kördes rakt fram, därför utan större styrservobelastning.

I mars 2016 kommer ljudet igen. I princip samma förutsättningar som ovan. Denna gång hinner jag trycka ner kopplingen för att se om det gör skillnad. Det gör ingen skillnad, ljudet försvinner efter sina totalt 5-6 sekunder.

Igår var det dags igen, två gånger med samma höga, dova råmande ljud. jag kör 40-50 km/h ena gången och ca 80 km/h andra. Kör rakt fram.Jag hinner nu både koppla ur och styra fram o åter för att se om styrservon låter men jag får ingen indikation på att koppling eller servo är inblandad. Även om det kanske kan vara så ändå.

Va f-n är det som händer???

Tillägg:
-Styrservon är troligen sliten, låter lite illa (onormalt tjut) när den får jobba mer, typ vrida hjulen stillastående.
-Original koppling som ibland (par ggr/månad) skriker vid igångsättning, när koppling och svänghjul går ihop. Den har gjort så sedan jag köpte den, 2008 och den då gått runt 11´000 mil. Kopplingen känns fräsch och slirar inte som en koppling kan göra då den är helt slut.

Mvh
av monza
Arne skrev:Prova att stänga av AC:n nästa gång du hör ljudet, det kan ev. vara den som låter.
Var avstängd två av gångerna.
av andersuw
Har du kollat att den/de hjul som används för att spänna/vinkla hjälpaggregatremmen är OK? Jag vet av egen erfarenhet att de kan låta illa och att ljudet kan komma och gå. Hade problemet på min 855. I det fallet lät det illa bara då bilen var kall men det kan säkert finnas andra varianter.

Missljud från generatorn är en annan möjlighet. I vart fall riktas mina misstankar i första hand mot något som drivs av hjälpaggregatremmen och styrservo samt AC verkar ju mindre troliga med utgångspunkt från vad du berättar.
av monza
Ja, ett hjullager kanske kan låta så och komma och gå, även när man kör rakt fram för att sen vara tyst i dagar, veckor o månader. Jag har ju inte en susning. :???:
av andersuw
monza skrev:Ja, ett hjullager kanske kan låta så och komma och gå, även när man kör rakt fram för att sen vara tyst i dagar, veckor o månader. Jag har ju inte en susning. :???:
De gånger jag haft hjullagerproblem har det i vart fall inte kommit och gått på ett till synes oförklarligt sätt. Ljudet varierade visserligen men på ett bestämt sett, d.v.s. berodde dels på hastighet, dels på om och i vilken riktning man svängde.

Du bör ju i vart fall till att börja med rikta in din diagnostik på att fastställa om ljudet kommer från motorn, från transmissionen eller från hjulen. De här grejerna rör sig ju lite olika fort beroende på vad man gör med dem.
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]