Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BandVagn
Var till MoS:et idag och förbokade en Tesla Model 3.
Fler här som också bokade idag eller som bokar online från imorgon?

En annan blivande Tesla-ägare som fotade från imorse:
6405b4783684611bfacf139cfddbee3d.jpg
6405b4783684611bfacf139cfddbee3d.jpg (444.07 KiB) Visad 677 gånger
a74b7416c288be1a68ed0d1efd656d60.jpg
a74b7416c288be1a68ed0d1efd656d60.jpg (94.56 KiB) Visad 679 gånger
Liknande köer även i Malmö och Göteborg. Helt galet! :-O)
Tror denna bilen kommer bli en kioskvältare av rang.

Elon Musk besöker en av köerna i USA (än värre köer där :-)-) )
[youtube]
[/youtube]
Användarvisningsbild
av fjohan82
Ingen ren elbil för mig, än. Orsaker? Ett visst antagande, men: Hur långt kommer man på en laddning vid 10-20 minusgrader? Brist på laddstationer utmed de sträckor jag brukar köra. Hur väl håller en amerikanare för saltbad, år efter år, flera månader i följd? Tydligen är någon garantigräns så snäv som 8000 mil. Nej jag väntar nog ett tag till.
av Lövet
Jag har svårt att se lockelsen. Osäkert andrahandsvärde, räckviddsproblem och bränsle är en så liten del av en nybils kostnader att det knappast blir billigare.
av KrilleW
Måste säga att Tesla hypat den här bilen på ett jävligt smart sätt. Det är ett litet företag och dom behöver pengar till att starta tillverkningen. 10,000kr per reservation kommer ge dom många miljoner att sätta igång. Betydligt billigare än att hitta riskkapitalister som vill ha en del av kakan.
Användarvisningsbild
av sthlm
BandVagn skrev:Var till MoS:et idag och förbokade en Tesla Model 3.
Fler här som också bokade idag eller som bokar online från imorgon?
Spännande! :D
Men det är väl två år tills dom kommer att leverera som det ser ut idag?
Sen undrar jag lite över vilket pris dom dom angett för Sverige, kan inte hitta något utan allt anges i USD.
$35.000 brukar ju bli nära på det dubbla i Svenska pengar när våra tullar får ta sitt.
Användarvisningsbild
av joel80
Första leveranserna ska ske q4 2017. Troligen först efter årsskiftet till Sverige/Europa.

På priset ska man lägga på moms/tull plus transport. Troligen hamnar det då istället för ca 290 000kr ($35k) på runt 400k. Men om liknande "bonus" som finns idag då är aktiv kan man räkna bort runt 40k i miöjöbilspremie.

Räckvidden kommer vara minst i klass med nuvarande Tesla.. Senaste jag läst är att det ska vara bättre, p.g.a lättare bil och bättre luftmotståndasiffror. Då handlar det allså om minst 30mil i motorvägsfart vintertid.

Laddningen är ju inget problem. Dom dagar man kör längre än 30 mil per dag är få, och superchargernätverket är väl uppbyggt redan idag i Europa. Du tar dig utan problem ner till riviäran eller Alperna.
20 minuter på en supercharger och du har ca 20 nya mil, kanske lite mer om Model 3 drar mindre än Model S.

Andrahandsvärdet på elbilar verkar hålla bra.. Bättre än fossilbilar än så länge. Just Tesla ligger ännu bättre till men där beror det till stor del på dollarkursen.

Många som köpte en model S 2014 har sålt den 2 år senare för samma pris! (dollarn har blivit typ 25% dyrare.. Så nya Tesla kostar mer nu.)

Infrastrukturen är så gott som redo för elbilsägande nu. Inte färdig på ett bra tag... Men redo. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Model 3 har ju inte visats än! (Alla som förbokar nu gör det osett!) Den visas imorrn bitti.. 5:30 svensk tid...
I och för sig har man rätt att avboka med full retur...

Model S har prisats för sin krocksäkerhet. Tesla-folket hävdar att den är säkrare än en Volvo.. jag är tveksam... men den har fått väldigt höga siffror i krocktesterna... tog och letade reda på europeiska testerna:
http://www.euroncap.com/en/ratings-rewa ... del-s/7897

Volvo har högre på allt där utom pedestrian.. Men det är inte dåliga siffror för Tesla.
http://www.euroncap.com/en/ratings-rewa ... /v70/11073
Användarvisningsbild
av BandVagn
Då är bilen presenterad. Naturligtvis blev man inte besviken :D
alla-tre-pa-scenen.jpg
alla-tre-pa-scenen.jpg (156.25 KiB) Visad 653 gånger
Sammanfattningsvis om Model 3:
  • - Säkerhet mycket viktigt, ”5-stjärnig”.
    - Bil för 5 vuxna, bekvämt.
    - 0-100 under 6 sekunder för alla model3.
    - 215 miles (350 km) räckvidd.
    - Autopilot i alla versioner av bilen med alla safety features standard.
    - Supercharging standard och gratis.
    - Glastak hela vägen över bak passagerarnas huvuden från bagageluckan
    - Frunk + Trunk
TheVerge-länk här med mer bilder:
http://www.theverge.com/2016/3/31/11335 ... s-preorder

Det som var smått makalöst var att 115 000 ordrar kommit in till Tesla under 1a dygnet!!! Innan bilen ens var visad. Vad kommer då
inte hända nu när den är officiellt visad och mycket mer fakta om den är känd.

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]