NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DSvensson
Hej. En kompis till mig köpte nyligen en S40 2.0D från 2008. När vi provkörde så gick den riktigt fint så det blev köp.

Nu när den brukats lite så har vi märkt att det känns som den tappar laddtrycket lite titt som tätt när man drar på från botten. Tappet kommer fram åter vid ca. 2-3000 varv. Den går riktigt bra å drar fint från botten men känns som att den nästan överladdar å slår ifrån.

Sen va vi ute å åkte lite på byn en kväll och märker då att den börjar rycka när man ligger på lite lägre varv och puttrar.

Sen nu när det varit ca. 2-3 grader varmt på morgonen har den varit lite tjurig vid start..

Bilen är fullservad och har gått ca. 17000 mil.

Inte kollat felkoder ännu men tänkte om någon kan tänkas veta?

Nån som har upplevt det här och kan säga vad som är fel? Ganska tråkigt när det blir på en bil man precis köpt...

Mvh Dennis
Användarvisningsbild
av Micce1980
Vet i tusan men denna motorn verka krångla lite mer än de andra, vad jag minns att jag sett i andra trådar ang. 2.0d är egr, trycksensorn samt dieselfilter. Kanske något att googla vidare på iaf
av DSvensson
Micce1980 skrev:Vet i tusan men denna motorn verka krångla lite mer än de andra, vad jag minns att jag sett i andra trådar ang. 2.0d är egr, trycksensorn samt dieselfilter. Kanske något att googla vidare på iaf
Jo de känns så när man läser men dom går ju ruskigt fint när dom går som dom ska å. :)

Ha googlat hit å dit å sett flera med olika problem men inte hittat någon som har en lösning på sina problem. :) Tänkte de fanns nån här inne som har lite mer koll på läget. :)

Mvh
av DSvensson
TommyP86 skrev:Kika ner bredvid oljefiltret, där sitter det en flertal vakumslangar, vilka kan hoppa isär vid filterbyte.
Ska ta en kik på det. tack! :) Är en bra början iaf.. :)

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]