Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Jag sitter och filosoferar lite över bilar och deras åldrande.

När jag skaffade mina första bilar för 20+ år sedan så slängde man ur den gamla stereon och skaffade en ny med lyx som cd och lågnivåutgång. En snabb och bekymmersfri operation som fick bilen att kännas hyfsat modern även om den var femton-tjugo år gammal. Men hur ser det då ut på en tio år gammal bil idag? Jo:
- Stereon som såklart inte spelar mp3 går inte att byta ut hur som helst eftersom utseendet är anpassat till just den bilmodellen. Lyckas man ändå få till det så har man förmodligen knappar på ratten som inte längre fungerar. Har man tur så säljer biltilverkaren fortfarande någon modellanpassad variant. (Som naturligtvis kostar fem gånger så mycket.)
- Bilen kanske har en integrerad telefon...av årsmodell 2006 (kommentar överflödig) som inte går att byta.
- Inbyggd gps kanske... Om det fortfarande finns uppgraderade kartor till den så kostar det en massa pengar och kartorna är ändå sämre än gratiskartan i Google Maps i mobilen.
- Alla digitala instrument är naturligtvis utrustade med grovpixliga displayer.

Tror ni att det bara är att vänja sig vid att en bil ska kännas gammal efter fem år på samma sätt som en dator eller smartphone gör eller kommer det så småningom att komma bättre standarder så att det blir bättre möjligheter att uppgradera.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Storfot skrev:Tror ni att det bara är att vänja sig vid att en bil ska kännas gammal efter fem år på samma sätt som en dator eller smartphone gör eller kommer det så småningom att komma bättre standarder så att det blir bättre möjligheter att uppgradera.
Nej det går åt andra hållet, kommer ett nytt filformat så åker bilen till skroten och man köper en ny.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag tror marknaden för tredjepartsmjukvara och hårdvara kommer bli enorm. Just nu famlas det lite i mörkret, men rätt som det är kommer det igång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TommyP86 skrev:Jag tror marknaden för tredjepartsmjukvara och hårdvara kommer bli enorm. Just nu famlas det lite i mörkret, men rätt som det är kommer det igång.
Systemen är inte öppna för 3pp mjukvara, Efter 8 år går nu V70/XC70 i graven och ännu finns inte ens en vettig lågnivåadapter till Volvo-MOST nätet för audiosignalen. Det är ett typexempel på hur bilindustrin effektivt lyckats låsa ut alla 3PPer

Eller varför kan man inte ladda mjukvara för DRL tex.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det kommer komma.
Att systemen inte är öppna är inte ett hinder.
Ta med i beräkningarna att det är först de sista 5-7 åren det funnits nåt att "jobba med". Och intresset/efterfrågan har således inte funnits. (Nördar och entusiaster ej inräknade).
Rätt vad det är kan du byta os i sensus-bilar.
Saknas bara en anledning det går att göra pengar på.
av Droopy
Du har ju carplay i dag i bla Passat, men det kommer ju aldrig att bli ett öppet system där du kan använda vilka appar du vill fritt, det säger sig självt:

"Via USB speglas iPhone-skärmen upp på bilens infotainmentsystem, där de av Apple godkända apparna visas, exempelvis: ”Telefon”, ”Kartor”, ”Musik” och ”Meddelanden”. Detta ger användaren ett intuitivt och säkert sätt att ringa...."

Men det är ljusår bättre en Sensus Connect som innehåller ett gäng helt oanvändbara appar och systemet är seeeeegt.

Har dok inte testat Carplay i Passat ännu,. men ska göra det så småningom bara det ramlar in några nya tjänstebilar på jobbet.

Och under 2016 kommer:

"Android Auto har utvecklats av Google för Android-telefoner och kommer att aktiveras i Volkswagens bilar med start under början av 2016. Bilarna som byggs med App-Connect är redan nu försedda med hård- och mjukvara för Android Auto. MirrorLink™ är ytterligare ett gränssnitt som stödjer Androidtelefoner"

Men jag tycker man klarar sig långt med blåtand i bilen och en lur för en lax, jag har alltid en extratelefon liggandes i bilen för spotify ( det är det enda jag använder )
av andersuw
VolvoB20 skrev:
TommyP86 skrev:Jag tror marknaden för tredjepartsmjukvara och hårdvara kommer bli enorm. Just nu famlas det lite i mörkret, men rätt som det är kommer det igång.
Systemen är inte öppna för 3pp mjukvara, Efter 8 år går nu V70/XC70 i graven och ännu finns inte ens en vettig lågnivåadapter till Volvo-MOST nätet för audiosignalen. Det är ett typexempel på hur bilindustrin effektivt lyckats låsa ut alla 3PPer

Eller varför kan man inte ladda mjukvara för DRL tex.
Att något inte är tänkt att kunna göras betyder inte med nödvändighet att det inte låter sig göras. När jag köpte min V70 T5 -02 år 2007 fanns mig veterligen inte följande möjligheter till den bilen, i alla fall inte till priser som var rimliga för oss "vanliga dödliga":

ViDA/DiCE (och BSRs felkodsläsare var helt ny)
ELM327
AUX-adapter/iPhoneadapter/Bluetoothadapter
Funktionsadderare till CAN-nätet
Möjlighet att ändra CAR-config så att saker kan eftermonteras på ett sätt som Volvo inte tänkt sig
av andersuw
Droopy skrev:Du har ju carplay i dag i bla Passat, men det kommer ju aldrig att bli ett öppet system där du kan använda vilka appar du vill fritt, det säger sig självt:

"Via USB speglas iPhone-skärmen upp på bilens infotainmentsystem, där de av Apple godkända apparna visas, exempelvis: ”Telefon”, ”Kartor”, ”Musik” och ”Meddelanden”. Detta ger användaren ett intuitivt och säkert sätt att ringa...."

Men det är ljusår bättre en Sensus Connect som innehåller ett gäng helt oanvändbara appar och systemet är seeeeegt.
Visst är Sensus Connect lite "segt" (långsamt) vad Internetsidan beträffar (inte i övrigt) men apparna är alls inte oanvändbara. Och att spegla ett pekskärmsbaserat gränssnitt i en bil som inte har skärmen placerad på bekvämt pekavstånd är det ju ingen större poäng med.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Men då ska du ha två fel då inte[…]

3G släcks

Nu är det dags :-) Screenshot_20250830-140[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]