Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sharkbait skrev:Är det något mer som man kan passa på att byta medans ett par fjädrar och stötdämpare skall bytas ut? Stabiliseringsstag? För man åker väl på att göra en hjulinställning?
Ja, du åker på att göra en hjulinställning. När det gäller stötdämparna är det kanske inte självklart att byta dem bara för att en fjäder gått av. Beror väl helt på vad man tror om skicket. Sedan är det säkert klokt att se över fjäderbenets infästningar och byta dåliga komponenter där vid behov. Stabiliseringsstagen ser jag ingen anledning att röra om man inte tror de är dåliga. Såvitt jag vet vinner man inget i demonterings-/monteringsarbete när det gäller dem.
andersuw skrev:
Sharkbait skrev:Är det något mer som man kan passa på att byta medans ett par fjädrar och stötdämpare skall bytas ut? Stabiliseringsstag? För man åker väl på att göra en hjulinställning?
Ja, du åker på att göra en hjulinställning. När det gäller stötdämparna är det kanske inte självklart att byta dem bara för att en fjäder gått av. Beror väl helt på vad man tror om skicket. Sedan är det säkert klokt att se över fjäderbenets infästningar och byta dåliga komponenter där vid behov. Stabiliseringsstagen ser jag ingen anledning att röra om man inte tror de är dåliga. Såvitt jag vet vinner man inget i demonterings-/monteringsarbete när det gäller dem.
Jag tänkte mest så man slipper plocka ned allt igen för att man "snålade/bara" byte fjäder och sedan går ngt annat sönder. Valet är att chansa att inget går sönder eller så byter man dämpare/fjäder och ev fjäderbenslagringarna. ..

alfabet skrev:Jag hade gissat på att drivknuten var dålig. Men du hade tydligen hittat felet.
Jag såg inte förrän bilen var upphissad och hjulet av att fjädern var av. Sedan om ngt annat är trasigt vet jag ej.
Sharkbait skrev:Jag tänkte mest så man slipper plocka ned allt igen för att man "snålade/bara" byte fjäder och sedan går ngt annat sönder. Valet är att chansa att inget går sönder eller så byter man dämpare/fjäder och ev fjäderbenslagringarna.
Ja, jag förstår din idé och den är i och för sig god. När det gäller dämparna är det lite svårt att avgöra om de bör bytas eller inte eftersom det kan vara lite vanskligt att bedöma hur långt de har kvar att leva. När det gäller lagringar/infästningar kan en erfaren verkstad utan svårighet se om de bör bytas ut eller inte. Hur långt har bilen gått?
Sharkbait skrev:
andersuw skrev:Hur långt har bilen gått?
Den har gått 21K.
OK. Då är det kanske en god idé att byta dämparna också om de inte är bytta tidigare. Det varierar säkert en hel del hur länge de håller men de som satt på min V70 -02 började läcka vid runt 23000 mil.

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

Fungerar denna dragkrok som den skall? Se film: h[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]