Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blazern
Går i tankarna att köpa en XC90 (D5) och behöver ha tips och råd.

Faceliften är ett måste känner jag, den kom 2007 har jag läst mig till?

Vad är skillnaderna förutom just facelift mellan 2006-2007?

Sport eller vanlig?

Har inget behov av en 7-sits, men är det något annat på denna modell som gör att man ska satsa på en 7-sits iaf?

Hur är det med AUX-ingång och bluetooth? Om det inte finns, går det att lösa? Läste lite om Dension Gateway 500, men det står att de fungerar upp till årsmodell 2006?

Har sett några med skärmar i nackstöden för TV, är det värdelöst nu för tiden eller går det att köra DVD alternativt koppla in en dator till dessa?

Något som förändrades mellan 2007-2008?

Kamremsbyte var 18000 mil?

Övriga tips, trix och råd förutom att motor och låda ska fungera felfritt?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Chilly
Vad jag förstått kom även haldex gen.3 på faceliften från -07. Vi har aux på vår från -07 tyvärr ingen blåtand. På sjusits bilarna sitter det nivomat dämpare standard som är svindyra att köpa, runt 6000:-/st
Mvh
Calle
Användarvisningsbild
av milktrucker
ska det funka felfritt så ska det vara manuell låda
av Henryk
Håller med om lådan - men å andra sidan förtar ju manuell låda hela lyxkänslan med xc90... En annan grej, när togs den värdelösa virvelspjällskonstruktionen bort från D5, fanns ju iaf på min -06 och finns på min 07a...
Användarvisningsbild
av milktrucker
Virvelspjället sitter inte på D5244T, dvs D5 med 163 hk. Resten av bilarna har väl det?
av glock40sw
Om man inte behöver den tredje stolraden ,har den version bara nackdelar. Tyvärr finns det få 5-sitsiga på begagnat marknaden.
Sen med automaten , har haft olika volvo bilar under nästan 40 år,alla med olika AW-automater och aldrig haft några bekymmer med de. Ny senaste har jag en XC 90 -07 Sport automat.
av glock40sw
Den tredje sätesraden stal nästan hela stuvutrymmen under lastgolven där i alla fal jag vill förvara lite bra att ha grejer.
Dessutom vill jag av olika skäl ha en skyddsnät mellan kupe och lastutrymmen och då hindrar den extra sätesraden mig att montera en nät som kan fällas mot taket när man behöver lasta längre prylar.
Det är bilbesiktningen som säger stopp.
Nu har jag Volvos original nät för XC90 som är fast monterat och måste demonteras varje gång jag behöver extra utrymme och också inför varje besiktning eftersom de vill syna bilbältena extra noga för den tredje raden.
av Sprutspecken
ja det har du faktiskt rätt i! - de e inte mkt stuvutrymmen i min xc90s bagage.

Avsaknaden av vettigt och lätt demonterbart lastnät/galler är en gåta att Volvo (som håller säkerhet högt) inte kunnat få till på XC90 med 3:e sätesraden. - jag reagerade tämligen omgående på detta; trodde först det var ett skämt när jag så vad som fanns att tillgå. - varför inte ha samma lösning som på tex V70, men såklart anpassad att användas vid iaf 1 resp 2 sätesrader?

Annars tycker jag iofs de fått till det rätt bra, e är himla smidiga fälla upp o ner samt tar ju såklart plats nedfällda, allt anat skulle ju strida mot naturlagarna, men förvånansvärt lite trots allt, särskilt i beaktande att stolarna är "nästan" (nåja) riktiga stolar.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]