Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 360volvo
Jag ska ut senare idag och titta lite mer under huven.

Jordflätan som jag har. Den är kopplad på batteriet och till motorblocket direkt. Och sen i mitten på jordflätan så har dom gjort ett hål och bultat fast mittendelen i chassit. Förstår ni hur jag menar? så hela jordflätan är jordad i batteriet ->chassit -> motorblocket i en enda veva.

jag vet att där den är fastbultad i chassit, så är det ej plåtrent. Så jag ska försöka fixa till det bättre senare och ta mig en närmre titt på kabeln.
av 360volvo
Ja igår fick jag grejerna jag beställde. Tändspole, tändkablar, tändstift och fördelarlock. Jag bytte ut dom och bilen starta direkt efter. Men då hade bilen också stått i garaget i snart 1 vecka. Så jag körde runt lite med den och den funka väldigt bra. Sen ställde jag den utanför garaget för att testa å se vad som händer med den över 1 dygn när den har fått stått ute.

Samma sak igen.. Den vill inte starta..

Är det något mer jag kan ha missat? börjar bli riktigt less på detta snart.

mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Vi hjälper dig att hålla tummarna....
Visst är det just B200 motorn som har det (av många utskällda) Franska Renix (Chrysler) tändsystemet? Nu vet jag inte dom "svaga punkterna" på detta men min svärmor hade en 360 GL -88 med en B200F motor. Där jag bytte tändspolen redan efter 6000 mil ungefär. Har dock ingen koll på vad det var för tändsystem på den.

Mvh
Lennart
av 360volvo
Jag hitta äntligen felet. Impulsgivaren. Jag mätte den och den hade 240ohm ( ska tydligen ligga på runt 200-300 ). Sedan så skruva jag lös den och putsa så den fick bra kontakt, för den var alldeles smutsig och lite rostig vid ledaren. Efter att jag hade gjort det, så starta den direkt! Provade även att starta den innan jag börja pilla på den, och då starta den inte.

Så nu har jag äntligen lokalisera problemet, så tänkte att det var lika bra att förmedla det ifall någon annan skulle få samma fel.

mvh

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]