Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av enebacken1
Jag förstår vad du menar, men hur får jag bort blockeringen så jag kan starta bilen.
Jag tror att grabben har kodat om nyckeln, och efter jag clerade alla felkoder så startade inte bilen.
av andersuw
enebacken1 skrev:Jag förstår vad du menar, men hur får jag bort blockeringen så jag kan starta bilen.
Jag tror att grabben har kodat om nyckeln, och efter jag clerade alla felkoder så startade inte bilen.
Om det är fel på startspärren måste den repareras snarare än kopplas ur. Om felet är att någon har kodat om saker och ting så att nycklarna (du har väl mer än en) inte funkar längre behöver du få bilen till Volvo så att de kan lägga in nycklarna på nytt på rätt sätt. Det är inget du kan fixa själv.
av enebacken1
Kan det vara så att när jag resetade felkoderna, att omkodningen av nyckeln slogs ut.
I så fall borde orginalnyckel fungera eller?????
av rid54
Du kanske ska prova med en "norsk reset", dvs urkoppling av batteriet en kvart eller så. Testa sedan igen med att starta. Var noga med att notera om bränslepumpen går när tändningen slås till. Startspärrfunktionen är olika på olika bilmodeller, jag vet inte om den blockerar startmotorn eller bränslepumpen eller tändningen på din bilmodell, men du får ju kolla alla tre sakerna om du inte får igång bilen, så att man kan ge vettiga förslag på hjälp. Om det har gjorts omkodning av nyckel borde det väl inte vara problem plötsligt i efterhand om det gjorts på rätt sätt.
av enebacken1
Startmotorn snurrar och pumpen verkar gå, så blockeringen verkar ligga på tändningen.
Nyckeln är kodad på Volvo och den har fungerat tidigare, så kanske detta inte är problemet.
Börjar bli jävligt trött på en massa skitfel på den här bilen.
Känner att Glade Kvarns bilskrot börjar närma sig
av andersuw
Om startmotorn går är det inte startspärren som förhindrar start.
av v70t4y2000
Skriv var du finns så kanske någon kan göra en utläsning av felkoder samt köra lite tester med Volvo Vida
av enebacken1
jag har en billig läsare och den indikerar på P0121 Throttel/Pedal posion sensor/switch a circuit range/preformence problem.
Jag fick igång den i dag men nu är jag tillbaka där jag började, händer nästan inget när jag gasar.
Är det spjällhuset som krånglar?
Det verkar inte så lätt att ta bort, har hittat dom 4 skruvarna det sitter fast med, men hur får jag bort plaströret som sitter fast i spjällhuset.
av rid54
"Pedal position sensor" avser väl troligen lägeskännaren för gaspedalen, inte spjällhuset (throttle body).

Så här ska den låsa när krok[…]

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]