Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Inte nödvändigtvis. Felet kan lika gärna bero på att kamremmen står en kugg fel, eller att något hände med justeringen för VVT när remmen blev bytt.
Har koden funnits där länge? Kommer den tillbaka vid nollning?

Uppdatera gärna med bilmodell och motortyp. :)
av andersuw
VIDA säger följande om felkod ECM-644A

Villkor
Om kamaxelns position inte befinner sig i rätt postion, direkt efter start, registrerar motorstyrenheten detta som ett fel och felkod ECM-644A sätts i motorstyrenheten.
Om kamaxelgivarens flanker inte överensstämmer i förhållande till impulsgivaren registrerar motorstyrenheten detta som ett fel och felkod ECM-644A sätts i motorstyrenheten.
Om kamaxeln inte vrider sig tillräckligt snabbt vid utstyrning registrerar motorstyrenheten detta som ett fel och felkod ECM-644A sätts i motorstyrenhet.

Ersättningsvärde
den variabla kamaxeln stängs av

Felorsak

Felaktigt läge
kamrem kuggat över
defekt omställningsventil
mekaniskt fel i VVT-enheten

Felaktig reglering
defekt kamaxelgivare

För långsam reglering
avbrott på signalledning
avbrott på spänningsledning
kontaktresistans
signalledning kortsluten till jord
signalledning kortsluten till spänning
lågt oljetryck
dålig kvalité på oljan

Felsymptom
försämrad prestanda
av Rille2005
Tack för svaret :-)
Lämplig åtgärd att börja med är då?
1: Byta VVT Ventil?
2: Kolla remen ?

andersuw skrev:VIDA säger följande om felkod ECM-644A

Villkor
Om kamaxelns position inte befinner sig i rätt postion, direkt efter start, registrerar motorstyrenheten detta som ett fel och felkod ECM-644A sätts i motorstyrenheten.
Om kamaxelgivarens flanker inte överensstämmer i förhållande till impulsgivaren registrerar motorstyrenheten detta som ett fel och felkod ECM-644A sätts i motorstyrenheten.
Om kamaxeln inte vrider sig tillräckligt snabbt vid utstyrning registrerar motorstyrenheten detta som ett fel och felkod ECM-644A sätts i motorstyrenhet.

Ersättningsvärde
den variabla kamaxeln stängs av

Felorsak

Felaktigt läge
kamrem kuggat över

Felaktig reglering
defekt kamaxelgivare

För långsam reglering
avbrott på signalledning
avbrott på spänningsledning
kontaktresistans
signalledning kortsluten till jord
signalledning kortsluten till spänning
lågt oljetryck
dålig kvalité på oljan

Felsymptom
försämrad prestanda
av andersuw
Rille2005 skrev:Tack för svaret :-)
Nja, som du kan se finns det tyvärr rätt många olika tänkbara felorsaker och det kan ju bli kostsamt/mödosamt att börja byta grejer på chans. Jag skulle nog se om det går att diagnosticera vidare först. Det ser ut att finnas en del ytterligare tester i VIDA man kan köra. Sedan kan man ju också börja med att kolla det enklaste, såsom kontakter och ledningar. Du skulle också kunna höra dig för med någon erfaren mek hos Volvo om detta är en felkod där de redan har ett hum om vad det vanligen är fråga om.
av Rille2005
andersuw skrev:
Rille2005 skrev:Tack för svaret :-)
Nja, som du kan se finns det tyvärr rätt många olika tänkbara felorsaker och det kan ju bli kostsamt/mödosamt att börja byta grejer på chans. Jag skulle nog se om det går att diagnosticera vidare först. Det ser ut att finnas en del ytterligare tester i VIDA man kan köra. Sedan kan man ju också börja med att kolla det enklaste, såsom kontakter och ledningar. Du skulle också kunna höra dig för med någon erfaren mek hos Volvo om detta är en felkod där de redan har ett hum om vad det vanligen är fråga om.

har faktiskt redan kollat med några mekaniker o alla säger att vvt ventilen brukar vara den som strular! Så jag ska kolla vad den kostar först :-)
av Rille2005
Problemet löst!
Det var tändspole nr 2 som också var kass! Dvs bytt spole 1 o 2 .
Verkstaden jag lämnade in bilen till hittade bara fel på spole nr 1 plus ett tändstift :-(
Nu laddar den ca 1.0 Bar utan baksmällar.
Ända baksmällarna kommer nu vid höga varv på tomgång men detta har jag fått förklarat för mig att det beror på att jag kör med 3" raka rör från katalysatorn o bakåt, så det får jag leva med ;-)
Ska kolla imorgon om felkoden Omställningsventil kamaxel, felaktig signal, intermittent fortfarande dyker upp, har nämligen inte kollat efter jag bytt spole o den började gå fint :-)
Innan jag bytte spole provade jag med en polares VVT Ventil men fick samma felmeddelande då. Han hade en sådan liggandes som han inte visste om den var hel eller inte, så vi provade :-)

Fint scenario som visar hur fel en avgift kan sl&a[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]