Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Förmodligen får den då för mycket bensin av någon anledning. Lättast är att lossa på den smala vakuumslang BTR-en (bränsletrycksregulator) och sug i den. det ska vara helt tätt i den när man sätter tungan för. läcker den så kommer det bensin direkt in i insuget den vägen. Sedan kan det vara en massa annat också. Du skriver att det är en -88-a. Det finns 2 årsmodeller just 1988 som heter -88A och -88B. Det är olika (generation) insprutningssystem på dom och det beror på om dom är tillverkade före eller efter semestern 1988. På -88A är Lambdasonden placerad i grenröret, på -88B i katalysatorn. det är lättare om man vet vilket. På -88B kan man få ut felkoder som hjälp med felsökandet

Mvh
Lennart
av EddieL
lennarte skrev:Förmodligen får den då för mycket bensin av någon anledning. Lättast är att lossa på den smala vakuumslang BTR-en (bränsletrycksregulator) och sug i den. det ska vara helt tätt i den när man sätter tungan för. läcker den så kommer det bensin direkt in i insuget den vägen. Sedan kan det vara en massa annat också. Du skriver att det är en -88-a. Det finns 2 årsmodeller just 1988 som heter -88A och -88B. Det är olika (generation) insprutningssystem på dom och det beror på om dom är tillverkade före eller efter semestern 1988. På -88A är Lambdasonden placerad i grenröret, på -88B i katalysatorn. det är lättare om man vet vilket. På -88B kan man få ut felkoder som hjälp med felsökandet

Mvh
Lennart
88A är den modellen jag har. Hade annars använt feldiagnostiksboxen.

Du menar alltså den första vakuumslangen som är framifrån på BTR:en?

Har ingen lambdalampa som lyser när jag kör... Därav har jag ej misstänkt lambdan.

Det jag har gjort är:

* Bytt tändstift.
* Bytt bränslerelä.
* Satt fast jordkabeln som sitter vid rotorn upp mot torpedplåten. (Den hängde löst)
* Bytt startmotor, för den brann upp av okänd anledning :O.
av EddieL
En annan sak som jag kom att tänka på nu.
Uppe på blocket från oljelocket har det runnit över olja ett tag nu. Kanske 2 månader. Kommer alltså från locket då det inte är 100% tätt. Har haft koll på oljenivån och det har inte varit några större förluster, men det har runnit längst blocket till fördelaren längst bak. Kan detta gör så att det börjar spöka med att bilen går dåligt? Kan det vara så att olja tar sig in i fördelaren och dummar sig? Men er är kanske långsökt då Tomgången ändå är rutten hela tiden?
av EddieL
Har pillat i timmar med att läcksöka och kollat så det kommer bränsle.

Testkörde den. Fungerade helt perfekt. Sen parkerade jag den efter typ 3 mils körning och gick och handlade. När jag skulle starta den fick jag ej igång den. Rullade över den till andra sidan parkeringen varpå jag testade den och då funkade den. Körde en mil till och hade den på tomgång i ett garage. Där dog den. Samma sak igen med att de vägrade starta. Rullade in den i en p-ficka varpå jag fick igång den.

Vad kan det vara... :S
Användarvisningsbild
av Dallaz
Svarar den som den ska när du stämplar när du kör?
Svarar den som den ska om du stämplar när du står på tomgång och den börja hosta och är påväg och dö?

Om den svarar segt, liksom att du får stämpla och det tar 1,5 sek innan den rusar upp i varv (på tomgång nu alltså), så skulle jag nog vilja påstå att det är ena bränslepumpen, troligtvis den i tanken. Min bil hade liknande symtom för bara nån månad sedan och jag kollade upp och bytte ut massvis med grejer och det blev alltid liiiiite bättre, men inte fören jag bytte pumpen i tanken som den gick som den skulle :P
Bara att vrida igång startmotorn lite snabbt och stänga av så bör du höra ett vibrerande ljud ifrån tanken i 1-2 sekunder, om inte så är det nåt knas med den :)
Användarvisningsbild
av halvar89
Lånar tråden här om de är okey. Har problem att min går hur bra som helst ibland sen dör den och den startar inte på en dag ungefär. Har bytt tändmodul, hallgivare,fördelare, rotor, bränslepumpsrelä. Har kollat btr'n också men problemet kvar står. Livet är jobbigt med en bil och man är på studentbudget :cry:
Användarvisningsbild
av halvar89
Hade exakt samma problem med min, när man byglade reläet så gick min bränsle pump som sitter under bilen, men när den dog så gick inte pumpen på startmotorn men när man byglade, då bytte jag styrboxen som sitter på höger sidan i hytten.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)