Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av EddieL
Hej!

Min bil har börjat bete sig lite märkligt.
I helgen började den dö helt plötsligt. När jag höll i kopplingen så kan man säga att den stängde av och sattes på. Varvtalsräknaren åkte upp och ned. När jag sedan försökte köra iväg på 1an så dog den. Efter det fungerade den att starta men betedde sig likadant någon mil senare för att sedan dö.

Har testat byta tändstiften och även bränslereläet men det blev inte bättre. Den håller på ändå. Värt att veta är att den bara håller på dumma sig när den är varm.

Någon som känner igen detta?

Värt att veta är att jag inte har någon felkodsmodul då det är 88a.
av sicnarf
Har du testat byta spridarrelät om du har en sån. Vet du om båda pumparna fungerar?
Kan vara nån pump som är trasig, den under bilen el hjälppumpen i tanken.
Fyll på bensin så det blir fulltankad och se om det blir bättre resultat för bilens gång.
Full tank gör det lättare för den fungerande tank pumpen att jobba om huvudpumpen under bilen är kass.
Jag skulle sen byta hallgivare ,el hela fördelarplattan där hallgivaren sitter, det är lättast!
Köp en på skroten kanske.
av EddieL
Bilen stendog idag...
Bogserade hem den. Efter det fick jag inte igång den, utan den har bara försökt dra runt motorn.
Trodde det var generatorn som hade gått sönder... men icke.
Såg senare att jordkabeln från karossen hängde lös. Satte fast den, men har inte fått igång bilen efter det.
Startmotorn går ej runt, det gjorde den knappt innan heller. Typ orkelös kan man säga, nu händer inget.
Testade dra igång den med annan bil och då hoppade den igång.

Nu undrar man. Jag kan väl antagligen slå 1+1 till att jordflätan har glappat, därav har den dött.
Finns det något annat jag kan göra innan jag byter ut startmotorn? Kan det vara något annat?
av EddieL
Ska ladda batteriet idag.
Bilen gick halvdassigt när vi drog igång den... kände igen detta efter att man har segt batteri.
"Halvdassigt" menar jag med att när man t.ex stannar till så åker varvtalsräknaren ner, sen hoppar upp igen på normalt varv.
Har varit med om detta när man har kablat igång sega batterier.

Har dock aldrig haft problem att kabla igång ett stendött batteri med startmotorn.
Var iaf iväg idag och köpte en startmotor för 150:- kr. Skulle det nu inte vara den så har jag iallafall en i reserv! :lol:
Hoppas att det bara är batteriet som är lite surt! 8) 8) 8)
av EddieL
sicnarf skrev:150 kr? Det var billigt! Måste vara från Blocket eller nåt. Kan inte vara beg från skroten.
Yes... letade runt lite på Blocket och hittade en för 150.
Skroten skulle ha 500 och Biltema 1000.

Har ännu inte varit på den. Har en annan bil som jag kör med nu så länge.
Helst av allt skulle jag vilja byta den på plats... dvs, ovanifrån, men det är ju lite knepigt.

Skulle bara vilja kika en sak innan jag byter ut den.
Är det någon som har en bild på hur kablarna ska sitta på den?
Tänker om någon har hoppat eller något i samband med att jorden flög av där uppe.

/ Eddie
av EddieL
Åkte in på gör-det-själv-hallen idag.
Tog cirka 1 timme att få bort allt och dit med en ny startmotor.
Nu fungerar den klockrent att starta.

Första problemet var att en jordkabel låg lös och glappade. Därav dog bilen lite hur som helst.
Slutade med att den hoppade av och så brände startmotorn av okänd anledning...

Nu fungerar den i alla fall! :D :)
av EddieL
Vet inte om jag ska kalla den pärla... för nu bråkar den igen haha.

Tjejen ringde och skrek i panik idag när jag var på jobbet och berättade att den hade stendött i en korsning.
Som tur var så fick hon igång den och kunde köra hem.

Var ute och testkörde och märkte då att när jag stod på tomgång så började den hoppa.
Ställde mig på min parkeringsplats och då började den hoppa för att sedan dö.
Försökte starta den, då hoppade den bara och ryckte. Efter att jag höll ner full gas och
vred tändningen så hoppade den igång igen. Var ute och teststartade den nu när den var
kall och då fungerade den utan problem.

Kan tillägga att tomgången har blivit riktigt låg. Den ligger på ca. 500-600.

Testade dra ur denna vakumslang: (Då höjdes tomgången till 1000.)
Bild
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]