Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en 740 med lite skumma problem, tänkte om någon lite mer kunnig än en själv kunde dela sin visdom.

Första läget på tändningen för radio och lysen etc funkar.
Problemet är att när man vrider tändningen till läget där all ström går igång, alla lampor på instrumentpanelen tänds etc, Så blir bilen helt strömlös.
Väntar jag ca 1 minut så kan jag vrida på igen men samma problem uppstår.

Tidigare var kupéfläkten död men jag drog ur kontakten till resistor paketet samt de större kontakterna under huven och blåste rent dem, sedan gick de som de skulle.

Detta problem med strömlösheten uppstod på en snöig/regnig och väldigt blöt dag, kan det vara att vatten skapar kortis någonstans?
Har nu kollat runt lite mer kring elsystemet och funnit nya egenheter.

Vrider jag på tändningen när parkeringsljuset är på så får jag på elen, men den dör när man försöker dra igång startmotorn.
Det mer avsevärda jag nu hittat är att om jag i detta läge slår på halvljuset så "brummar" relät till framlyktorna.
Att dra ur relät ändrar dock inget, strömmen går fortfarande vi försök till start.
Blinkers är även de döda i detta läge.

Så jag tänker kortis i en lykta? eller kan detta orsakas av kasst tändningslås som ovan nämnts?
Har du ström i batteriet?? Kabelskorna på batteriet sitter fast ordentligt och är infettade. Pluskabeln till startmotorn fast ordentligt. Det sitter en (ibland två) kablar på pluskabelskon som kan sitta lösa. Den ena går via en plint vid bränsleboxen till tändlås och elcentralen. Även jordkabelen mellan motor och kaross och batteri och kaross kollas noga.

Mvh
Lennart
Prova att tända innerbelysningen (med knappen i taklampan, eller låt dörren stå öppen) och vrid sedan på nyckeln som du beskriver ovan. Om styrkan hos innerbelysningen inte ändras alls, eller bara väldigt lite, när du manövrerar nyckeln så är det ganska säkert fel i tändningslåset. Om innerbelysningen nästan slocknar så är det något problem med strömförsörjningen från batteriet, eller batteriet självt, som Lennart beskriver.

(Att lyse, blinkers etc inte fungerar i läge III, startmotorläge, är som det ska. Frågan är mest varför läge II inte fungerar.)
Tackar alla som svarat, kul att folk är så hjälpsamma!

En polare som haft 740 lyckades hitta felet för mig, kontakterna på tändspolen var lite kassa så den börjar antagligen ge sig, bytte till ett par andra då det finns flera och då går bilen bra.

Så en följdfråga på detta, är Biltemas tändspolar något att ha? hittar väldigt blandade svar på övriga internet.
Biltema tillverkar inga tändspolar. Säljer dom dåliga tändspolar så är det fler som gör det. Orsaken till Biltemas dåliga rykte är nog att det är fler "okunniga amatörer" som handlar där än hos "etablerade" leverantörer.
Om det hjälpte att flytta flatstiften kan det bero på att "spänsten" i flatstiften inte finns kvar och det orsakar dålig kontakt. Byt i så fall till nya flatstift och "kläm" dom med riktiga verktyg. Det är ju en ganska viktig sak som inte får "falera" i mörkret, en "svinkall" vinternatt.
Detta har dock inget med det "ursprungliga" felet att göra, har du inte gjort något annat med bilen kan det felet komma tillbaka.

Mvh
Lennart
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]