Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
fisse skrev:Det är inte motorn som rasar, det är växellådan=Dyrt! Välj om möjligt manuell låda. Men sköter du en automat så kan den gå väldigt långt den också! Annars ser det ut att vara en fin bil!
Ska jag vara helt ärlig avskyr jag automatisk växellåda. Men det verkar vara omöjligt att hitta en manuell..
av Lövet
Den automatlådan håller alldeles utmärkt. Men om du vill ha manuell, välj manuell. Du kommer bara ångra dig annars.
av Alexas
Jag har hittat en manuellt växlad bil nu. Rullat 19000 mil och det är helt OK utrustning på den. Det enda som fattas är i princip elstolar och navi.

MEN jag är lite konfunderad över service-boken. Den är servad innan/precis vid 3000 mil som det verkar vara på denna motorn efter MY05 men problemet är att det gått långt tid rent tidsmässigt. Är det 3000 mil/1 år som det brukar vara?

Den som bekymrar mig mest är:
Service nr 2: 5500 mil, 08-01-30
Service nr 3: 8760 mil, 10-04-26

Är inte det väldigt långt?

Alla andra efter denna är gjorda antingen inom 3000 mil eller 1 år. Alla på auktoriserad verkstad.

Kamrem bytt vid 15500 mil. Service alltid gjord på auktoriserad verkstad.

Vad sägs?
av andersuw
Alexas skrev:Jag har hittat en manuellt växlad bil nu. Rullat 19000 mil och det är helt OK utrustning på den. Det enda som fattas är i princip elstolar och navi.

MEN jag är lite konfunderad över service-boken. Den är servad innan/precis vid 3000 mil som det verkar vara på denna motorn efter MY05 men problemet är att det gått långt tid rent tidsmässigt. Är det 3000 mil/1 år som det brukar vara?

Den som bekymrar mig mest är:
Service nr 2: 5500 mil, 08-01-30
Service nr 3: 8760 mil, 10-04-26

Är inte det väldigt långt?
Ja den borde ha servats efter ett år istället för två trots att den då inte nått 3000-milagränsen. Serviceintervallet är ett år eller 3000 mil beroende på vad som inträffar först. Å andra sidan behöver en enda miss av det här slaget inte betyda något. Men på en bil som gått så pass långt skulle jag nog göra ett M-test eller motsvarande i vilket fall. Då får man ett test på såväl motorkondition som diverse annat. Har gjort så på tre av de fyra bilar jag senast köpt (745 -87, 855 -94, V70 -02). På den allra senaste (en ett år gammal V70 -15 med 370 mil på mätaren, köpt hos en Volvo ÅF där den gått som demobil och med garantin förlängd så att jag fortfarande hade två år) tyckte jag det var lite onödigt. Hade i det fallet inte ens sett bilen IRL innan jag köpte den. ;-)

Eftersom ett M-test eller motsvarande kostar en vacker slant lönar det sig förstås inte att göra det förrän man är beredd att slå till på bilen om testet visar att den är någotsånär OK. Allt annat bör vara klart dessförinnan och man bör ha goda skäl att tro att bilen klarar testet rätt väl. Det är bara en sista säkerhetsstation som jag ser det.
av andersuw
Alexas skrev:andersuw:

Du rekommenderar alltså något i denna stilen:http://www.bilprovningen.se/vara-tjanst ... agnos.html
Ja. Jag har gjort motsvarande hos Motormännen två gånger (745 -87, köpt -91 och V70 -02, köpt -07) och hos ADAC i Tyskland en gång (855 -94, köpt -96). Har ingen personlig erfarenhet av hur bra Bilprovningens motsvarighet är. Ser dessvärre när jag googlar lite att Motormännen lade ned sina teststationer 2011. Vet inte om det idag finns något annat rimligt alternativ än Bilprovningen.
av Alexas
Ja jag googlade också på M-test men det verkar inte existera längre dessvärre. Ska kolla runt lite. Annars är det rätt sjysst att få en ordentlig kontroll av ett begagnat fordon. Är man inte expert själv är det lätt att missa något som en annan ser direkt.
av andersuw
Alexas skrev:Ja jag googlade också på M-test men det verkar inte existera längre dessvärre. Ska kolla runt lite. Annars är det rätt sjysst att få en ordentlig kontroll av ett begagnat fordon. Är man inte expert själv är det lätt att missa något som en annan ser direkt.
Ja. Även om man vet en del om bilar är det inte allt som går att få fram genom en vanlig okulärbesiktning plus provkörning. Man vill också ha upp bilen på lyft och ha bra mätutrustning till hands. M-testet var rätt grundligt och det är synd att den möjligheten försvunnit. Jag följde själv hela inspektionen båda gångerna. Det gick också väl vid båda tillfällena i den bemärkelsen att jag gissat rätt på att bilarna inte hade några allvarliga fel som gjorde att jag ville avstå från köp. Men de hittade samtidigt, om jag minns rätt, lite grejer som borde åtgärdas och som jag också i åtminstone vissa fall fick handlaren att fixa före köp.
av Alexas
andersuw skrev:
Alexas skrev:Ja jag googlade också på M-test men det verkar inte existera längre dessvärre. Ska kolla runt lite. Annars är det rätt sjysst att få en ordentlig kontroll av ett begagnat fordon. Är man inte expert själv är det lätt att missa något som en annan ser direkt.
Ja. Även om man vet en del om bilar är det inte allt som går att få fram genom en vanlig okulärbesiktning plus provkörning. Man vill också ha upp bilen på lyft och ha bra mätutrustning till hands. M-testet var rätt grundligt och det är synd att den möjligheten försvunnit. Jag följde själv hela inspektionen båda gångerna. Det gick också väl vid båda tillfällena i den bemärkelsen att jag gissat rätt på att bilarna inte hade några allvarliga fel som gjorde att jag ville avstå från köp. Men de hittade samtidigt, om jag minns rätt, lite grejer som borde åtgärdas och som jag också i åtminstone vissa fall fick handlaren att fixa före köp.
Helt klart! Jag är ingen expert på området men har ändå skruvat en hel del själv. Som du säger, lyft + en expert på området gör köpet mycket tryggare.

Och skulle det vara så att det hittas något som är av mindre allvarlig karaktär som slitna bussningar eller vad det kan vara så är det ett utmärkt tillfälle som du säger att antingen be köparen fixa detta eller pruta.

Men i övrigt, ingen fara med att olja gått 1 år för långt? Eller ja fara och fara, rättare sagt ingen skada skedd per automatik utan det krävs snarare en kontroll för att avgöra det.
av andersuw
Alexas skrev:Men i övrigt, ingen fara med att olja gått 1 år för långt? Eller ja fara och fara, rättare sagt ingen skada skedd per automatik utan det krävs snarare en kontroll för att avgöra det.
Min gissning (kan inte göra anspråk på mer) är att två år istället för ett år mellan oljebytena vid ett enstaka tillfälle inte är något att oroa sig särskilt mycket för. En annan sak hade varit om den servats på det sättet hela tiden. Enligt serviceboken för min V70 T5 -02 hade man i det fallet missat den service som borde ha gjorts vid 2000 mil och inte servat förrän efter 4000 mil. Tror dock tidpunkten för service var ungefär rätt (förste ägaren körde uppenbarligen rätt mycket). Hur som helst var och är den motorn ändå i prima kondition (peppar, peppar).
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]