Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DLS
Jag har bytt alla mina gamla vakuumslangar till silikon på min 940 men när jag var färdig o provtryckte med tryckluften + såpvatten för att se att allt var tätt så bubblar det på undersidan av vakuumventilen (3531138) som verkar styra EGR ventilen.
Är detta normalt eller är den kass?

Om den inte ska läcka finns det nått tips på hur man tätar den eller är det en ny ventil som gäller och vad kostar en sån?
av NilsO
När motorn är avstängd borde ventilens "utgångssida", alltså den som är kopplad till EGR-ventilen, vara öppen till fria luften. Så om det är på den sidan du provat så är det nog som det ska.
av DLS
Tack för svar.
Hade en misstanke om att den kunde läcka om den inte var strömsatt.

Jag fick nedslag på besiktningen för högt lambda värde så jag har letat avgasläckor samt vakuumläckor som en tok o nu är det vara den här ventilen kvar som läcker men då tror jag att den kanske är ok o jag kan testa o besikta igen :)
av olofp
Visst kan man kolla så att den rör sig som den ska genom att ha motorn på tomgång, titta på ventilen och gasa "för hand"? Motorn ska vara varmkörd också va?
av NilsO
Ja, om motorn är varmkörd så ska man kunna se att ventilen rör sig när man varvar upp motorn till 2000 rpm eller så. Jag vet inte hur lätt det är att se i praktiken – det är trångt och mörkt där den sitter. Kanske med ficklampa och spegel.

Du mer än antyder att det inte skulle finnas[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]