Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Förra veckan monterade jag dit ny turbopackning och ny turbooring för grenrörett.

Men jag misstänker att bilen läker ändå. Jag bara misstänker. Det kan vara så att det fanns en oljepöl någonstans på motorn som det rinner ifrån.

Turbogrenröret är känt. Men det är fixat. Vart mer kan det läka? De blöta området var på högra sidan av motorn bak nere, sett framifrån.
Om det är olja som du menar läcker så kan det vara packboxen mellan lådan och motorn. Sen så kan det även läcka från packboxarna vid kamaxeln alltså där fördelaren och kamaxelgivaren sitter.

Turbogrenröret är det avgas läckage du menar? När du skriver turbo o-ring för grenröret vad är det för o-ring du menar kan inte komma på att det sitter någon o-ring där. Men däremot så sitter det en o-ring på oljereturen från turbon ner i motorn.
Det är motorolja jag menar på min V70xc.

Då finns det inte så många ställen där bak på motorn där det kan läka?

Turbogrenröret och mer då?

Jag har bytt oring och packningen på oljereturen på riktigt sätt och gjort det snyggt.
Volvo742 skrev:Det är motorolja jag menar på min V70xc.

Då finns det inte så många ställen där bak på motorn där det kan läka?

Turbogrenröret och mer då?

Jag har bytt oring och packningen på oljereturen på riktigt sätt och gjort det snyggt.
Precis dom ställena som jag sa och sen kan det ju läcka från oljeröret som går till turbon men oftast så sprutar det ut olja och det känner man omgående då det är oerhört varmt där. När du monterade oljereturröret ner i blocket på motorn så hoppas jag att du satt o-ringen på röret och sen förde ner röret med o-ringen ner i blocket. Jag gjorde tvärt om och satte o-ringen direkt nere i hålet i blocket det blev inget bra fick nästan hela underredet dränkt i olja :oops: men jag fick ju ett bra rost skydd iaf :roll: :)
Det är ju inget ovanligt att det läcker mellan motor och växellåda på dessa modeller det är en packbox som kostar ungefär 80kr. Men du måste ner med växel lådan bort med kopplingen och bort med svänghjulet för att komma åt den. Bara arbetskostnaden är dyrare än bilen är typ värd så jag rekommenderar dig att byta den själv om du nu känner dig säker på det.

Gör en ordentlig tvätt under motorn där oljan är sen kan du köra någon dag och hissa upp bilen igen och kolla vart det kommer ifrån är det bara blött med olja i skarven mellan motor och växellådan så är det packboxen. Ser det ut att ha runnit ner oljan så är det högre upp det kommer typ packboxarna till kammarna. Men troligtvis så är det packboxen mellan motor och låda kolla även vevhusventilationen en son sak som att den är tät gör det ännu enklare att skjuta packboxen, Dra upp oljestickan med motorn på tomgång när den är varm. Bolmar det upp rök så är vevhusventilationen tät gör det inte det så kan du ta en ballong eller liten påse och trä över oljestickshålet balongen eller påsen luften ska då sugas ur dom.
Jag kollade nu på bilen och det verkar som att olja har läkt från packboxen som sitter på avgaskammen mot luftfiltret.

Jag ser att det är oljigt och blankt där. Det blir att totalrengöra för att kolla vart felet kan vara.

Det ryker lite ut ur oljestickans rör. Påsen sjunker inte ihop.

Hittade även en oljepöl ovanpå motorn direkt under avgaskammen.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]