Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av micsor
Hej, min XC90s (06'a) vindrutetorkare fastnade halvvägs genom ett slag härom dagen när jag försökte svepa *lite* snö från vindrutan. Jag kunde med muskelkraft få torkarna att svepa vidare. Dock stannar de nu varje gång i exakt denna position (typ halvvägs genom ett svep) med ett ilsket surrande ljud. Jag kan putta på dom så kommer de förbi positionen och gör klart sitt svep, bara för att fastna igen nästa svep. Låter jag torkarna sitta kvar där de fastnat så surrar motorn (?) ilsket i några sekunder innan den tystnar. Med jämna mellanrum så går motorn igång igen i några sekunder (för att försöka få svepet att gå klart gissar jag).

Jag har plockat bort plastkåpan över länkningen och jag kan inte så några problem i länkningen. Allt rör sig bra där (så länge jag hjälper till torkarna kommer förbi den kritiska punkten). Jag hittar inga relevanta felkoder med min OBD2 (bluetooth -> Android) - fast jag kanske använder fel app; får ju olika felkoder i varje app jag provar.

Jag är typ helt okunnig på bilar. Det tog mig ett antal timmar att bara få loss torkararmar och skyddskåpa (*1* skiftnyckels svårighet i Haynes-boken :-P ).

Funderar på om jag bränt något i motorn och det är läge att byta den. Eller finns det något annat som kan vara fel som jag ska försöka felsöka?

mvh

Mikael
av andersuw
Jag har personligen inte drabbats av just detta problem så gör inte anspråk på att veta säkert. Men om länkaget är OK och det inte hjälper att smörja det en aning skulle jag prova med motorbyte. Det går sannolikt att hitta något vettigt på bildelsbasen om du inte vill köpa nytt.
Användarvisningsbild
av wissel
Troligen det lilla plasthjulet inuti motorn, du har kört av någon kugg.....snöskyffel o Vindrutetorkare = Skilda funktioner..;-)
Motorbyte som tidigare sagts är den enda lösningen alternativt skaffa kugghjulet, ta isär o kolla ...:-)
av svda
Gissningsvis har en kugg gått av i motorns kuggväxel, så ett byte av motorn borde lösa problemet.

Det blir enorma påfrestningar på de rörliga detaljerna om torkarna används för att svepa bort ett tjockt snölager eller/och starta när de är fastfrusna. Jag har aldrig vågat testa detta.

Det borde sitta någon slirkoppling som begränsar momentet, men jag har aldrig hört att så skulle vara fallet.
av monza
På min förra bil så lättade jag på muttern som höll torkaren fast mot axeln, för att slippa sådant problem du råkat ut för. OM det går att göra så på en Volvo vet jag inte.

Mvh
av andersuw
monza skrev:På min förra bil så lättade jag på muttern som höll torkaren fast mot axeln, för att slippa sådant problem du råkat ut för. OM det går att göra så på en Volvo vet jag inte.
Exakt vilken mutter och axel pratar du om här? Det funkar definitivt inte att att lätta på muttrarna som håller fast torkararmarna på respektive axel. Det riskerar bara att förstöra splinesen. Men det är kanske något annat du menar.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]