Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dextro96
hej idag när jag skulle släcka en flekod på min volvo så glapade kontakten när den läste o BAM! så blev allt kourrupt bilen svara inte på någon knapp alltså: ingen av knapparna för att läsa av tex soppa förbrukning,blinker, vintutetorkare bak, spolarvätskan, helljus, ljusstyrkan för inredningen o display,
stårkastar nivåreglering, samt att de analoga varvräknare o hastighetsmätarna lyser max hela tiden och displayerna är ned dimmade till minimum

de som funkar är: varningsblinkers, inerbelysning, sterio, klimatanläggning

volvo säger att de antingen är datorn som har blivigt korrups eller att den har brunnit upp, skjuta in ny data kostar 3000kr o en ny dator kostar mer än vad bilen är värd typ, så jag undrar är det någon som är kan sådant här o kanske är villig att hjälpa självklart kan du få en slant.

ps själva obd verktyget tänds inte när jag stoppar i den i volvon dock så tänder verktyget om jag stoppar i den i en annan bil villket oroar mig jävligt mycket! :-(O)
(ursäkta om jag stavar dåligt)
av andersuw
Om det inte visar sig vara något så enkelt som en brunnen säkring skulle jag höra mig för med den här firman som kanske kan ge dig hjälp att fixa detta:

http://www.obdtuning.se/
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag kan läsa ut datan från din CEM och om det inte saknas för mycket information skapa en ny image att ladda in.

Brukar hjälpa till att klona CEM's med mera till folk som vill.
Jodå; "johnnype" har gjort det förut! Bl.a. med CEM i en av mina bilar.
Kan intyga att han både är seriös och kan sina saker. :-)-)

Dum fråga kanske: Har du provat att koppla loss bilbatteriet en stund?
Är det fortfarande problem efteråt och säkringarna är hela så kan det mycket väl vara problem med huvuddatorn, d.v.s. Central Electronic Module.
Användarvisningsbild
av johnnype
Tack för förtroendet :D

Jag har läst ut många CEM'ar nu mera och vet var all viktig data lagras, så som startnycklar immo-kod och konfigurationer. Finns dom viktiga bitarna kvar så kan jag högst troligen pussla in TS-data med en ny 2001-mjukvara för att komma igång igen. Om nu det är felet som sagts ovan!
av dextro96
hur långt tid tar de att pussla ihop de alltså om du har datorn i handen tro, är nämligen beronde av bilen dagligen så, hon rullar men som sagt elektroniker är ju helt åt skogen, o vad skulle du vilja ha för besväret? ^^

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]