Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Rörstosen som du hittade under motorn kan vara luftförvärmning om diametern är omkring 10 cm. Det sitter en plåtmantel runt grenröret där insugningsluften skall värmas upp. Om jag nu har antagit rätt, så saknar du en slang som sitter mellan rörstosen och luftrenaren. Det är en lite speciell slang av papper och aluminium. Finns bl.a på Biltema till överkomligt pris.
Detta har man framför allt vintertid för att värma luften lite för bättre bränsleekonomi bl.a. Om luften är för kall så kondenserar bensindropparna inne i förbränningsrummet och flera droppar bensin är inte kvar i den gasform som är det ideala för att förbränningen skall bli bra. Högt HC är ett annat ord för samma sak.
Kolla upp att diametrarna stämmer med vad jag har skrivit här och att det syns att det skall passa ihop. Köp sedan en slang och sätt dit.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Henke3 skrev:du skall ha 2 remmar på den motorn
Två remmar totalt för hela motorsystemet eller två till just generatorn?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Rådlös skrev:Rörstosen som du hittade under motorn kan vara luftförvärmning om diametern är omkring 10 cm. Det sitter en plåtmantel runt grenröret där insugningsluften skall värmas upp. Om jag nu har antagit rätt, så saknar du en slang som sitter mellan rörstosen och luftrenaren. Det är en lite speciell slang av papper och aluminium. Finns bl.a på Biltema till överkomligt pris.
Detta har man framför allt vintertid för att värma luften lite för bättre bränsleekonomi bl.a. Om luften är för kall så kondenserar bensindropparna inne i förbränningsrummet och flera droppar bensin är inte kvar i den gasform som är det ideala för att förbränningen skall bli bra. Högt HC är ett annat ord för samma sak.
Kolla upp att diametrarna stämmer med vad jag har skrivit här och att det syns att det skall passa ihop. Köp sedan en slang och sätt dit.
Okej, tack för svaret! Jag ska kolla mer på det sen men det verkar i alla fall då inte vara något som är viktigt för att få laddningen att fungera.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Jag mätte igår hur dåligt spänd remmen till generatorn var och det gick att trycka in den ungefär 25mm. Efter att ha justerat generatorn lite så att remmen blev mer spänd så fick jag ner det till ungefär 15mm. Jag skulle gärna vilja ha remmen ännu mer spänd men det är svårt. Tror ni att det räcker som det är nu eller måste den spännas mer?

Laddningsregulatorn plockade jag också ur för att kolla kolen. Det var ungefär 10mm kvar på dem. Är det tillräckligt eller bör jag byta regulator?

Fläkt och fläktkåpa plockade jag bort för att lättare kunna komma åt. Visst är det inge fara att starta motorn utan att dessa är monterade? Bör nog inte vara det men vill vara på den säkra sidan så att jag inte gör något klantigt misstag.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag skulle varmt rekommendera 2 nya drivremmar. En generator går "väldigt trögt" lär den laddar och har den ena remmen "gett upp" är den andra säkerligen inte i "nyskick". Det behövs om du bara har en rem. Om generatorn sitter på höger sida (i färdriktningen) är vinkeln som remmen "ligger på" generatorn inte så stor, därför 2 remmar. Om generatorn sitter på vänster sida (740) sitter det bara en rem men anliggningsvinkeln är 3 ggr så stor
FyoDisco skrev:Efter att ha justerat generatorn lite så att remmen blev mer spänd så fick jag ner det till ungefär 15mm

15mm räcker om du har nya friska remmar. Är remmen du har kvar sliten kanske den bottnar i remskivan (remmen har blivit för smal av slitage) och då slirar de hur mycket du än spänner.
FyoDisco skrev:Laddningsregulatorn plockade jag också ur för att kolla kolen. Det var ungefär 10mm kvar på dem. Är det tillräckligt eller bör jag byta regulator?
Det är helt Ok, nya är upp till c:a 15mm, helt utslitna, under 5mm. När jag bytte på min 745-a tidigare i vintras, var det c:a 3 - 4 mm kvar, och den fungerade fortfarande. Oftast är det bara det ena kolet som "tar slut" så då kan det andra vara 10mm kvar på.
Det kan vara andra fel på regulatorn och generatorn också så klart, men jag rekommenderar dig att köpa 2 nya remmar och som ren säkerhet (kostar inte mer än 100 - 200kr) en ny regulator. Skulle det inte fungera ändå och du behöver byta generator så har du ju nya remmar (det måste du ändå ha) och en regulatorn som reserv. Lite överkurs, men den passar nästan alla genaratorer på dessa bilar.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Tack för svaret, Lennart!

Jag får göra så då att jag provar att byta regulator och remmar. Generatorn sitter på höger sida om motorn i bilens färdriktning, men jag är fortfarande inte på det klara över hur många remmar det ska vara. Förutom kamremmen, är det bara två remmar eller ska det vara tre varav två kanske är till generatorn? Jag hittade ju en trasig rem så det gör mig lite fundersam. På bilden nedan där jag har dragit ett rött streck, ska det sitta en drivrem där också?

Bild

Bild

Vilka av de remmar som finns på länken ska jag ha? Säg gärna också hur jag kan ta reda på vilken del som passar min bil så kan jag fixa sådant själv i framtiden utan att behöva fråga. http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... ageSize=17

Och jag antar att denna laddningsregulator bör passa: http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 0-GER022sv
Användarvisningsbild
av lennarte
Kamremen behöver du inte blanda in här. Har du ingen extrautrustning (servostyrning, AC) så är det bara 2 remmar till generator och vattenpump. Men, på remskivan på vevaxeln år det förmodligen 3 spår. Det är ju samma motor (grundmotor) till alla modeller oavsett vilken utrustning dom får "i slutändan".
FyoDisco skrev: Vilka av de remmar som finns på länken ska jag ha? Säg gärna också hur jag kan ta reda på vilken del som passar
Det är svårt att säga på "distans", inte ens om man har reg. nummer kan man vara säker. Ta med den gamla remmen att jämföra med. Måste du köra med bilen dit, ta med den som du hittade. Den har ju suttit där, så längden bör ju vara rätt

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Jag vet inte vilken rem du skall ha, men om du kan läsa på den befintliga remmen, så är det konstruerat så med kilremmar att det fyrsiffriga numret på Mekonomensidan är längden på remmen. Eller omkretsen om man vill säga så i stället. Har man ingen känd rem att utgå ifrån, så kan man mäta. Dra ett lite kraftigare snöre eller smidigt tunt rep samma väg som remmen skall gå. Gör någon sorts märke och lägg ut snöret/repet platt och rakt. Mät sedan sträckan i millimeter. Då har du storleken på remmen och samtidigt dom fyra siffrorna. Sedan finns det olika profiler på remmen, men står man i en biltillbehörsbutik, så vet dom flesta expediter vilka profiler det handlar om. Och just bilar brukar hålla sig till en och samma profil.
Siffrorna gäller naturligtvis inte bara hos Mekonomen, utan alla som säljer kilremmar tillämpar detta systemet.
Användarvisningsbild
av Frrla
Det syns väl att du har en remskiva för 3 spår på vevaxeln. 1 till styrservon på vänster sida i färdriktningen, och 2st remmar skall vara till generatorn (du har en) precis som du har dragit strecket. dom 2 remmarna ska vara identiska.

remmen du har till generatorn nu, är väldigt sliten och kommer snart gå av. den är så sträckt så den går snett till och med, det beror delvis på att det bara är en rem där, så spänningen blir lite skev. syns också att den går långt in i remskivan. en ny rem brukar gå lite utanför remskivan..

Fläkten och fläktkåpan är ingen fara att provköra utan. men blir motorn i driftstemp så lär det gå fort att överhetta den om du inte har bra med fartvind på grejerna istället för fläkten som drar luft över kylaren.

Sen har jag aldrig råkat ut för att få fel generator-remmar till en 2/7/940. ska vara om man råkar ut för helt vetslösa människor som inte kan någonting å inte bör stå bakom disken i så fall... :lol:

Bild

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]