Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av tobbevw
Undrar vad man kan få för en 244 gl som har gått 16000 mil från 92.
6 ägare och ser riktigt bra ut! Finns några små skavanker utvändigt men ingen som är något anmärkningsvärt! Full dokumentation iform av bespapper och alla kvitto sen bilen va ny. Kan inte volvopriser eftersom ja aldrig har syslat med dom. Tacksam för lite hjälp!
av Rådlös
Förvänta dig inget "tabellpris" eller motsvarande. Den har gått ur bilhandlarmarknaden för flera år sedan. I princip får du nöja dig med det du får, men du behöver ju ändå inte godta några skambud. Men tänk dig några tusenlappar, lite beroende på hur bilen ser ut och är vårdad. Kan du styrka t.ex kamremsbyten eller service etc. etc. med kvitton eller fakturor, så gör det. Det ger ju alltid ett "rent" intryck (om köparen förstår sig på sådant?)
Du säger själv "ser riktigt bra ut" i fyra ord. En spekulant ser mycket mer och väldigt kritiskt på bilens utseende. Speciellt om du begär mycket.
av NilsO
Ungefär 10 000:- om den är nybesiktigad utan anmärkning.

För att de ska vara värda mer ska de vara väldigt lågmilade eller i ovanligt gott skick. Kombi brukar också bli lite dyrare.

Det är vad en köpare som har koll kan tänka sig att betala, för för den summan hittar man rätt många likvärdiga 244 och 944. Sen finns det såklart köpare som kan tänka sig att betala mer.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ska dom vara värda någonting så ska dom vara skattebefriade. Eller äldre än 76, då kan man få ut en skaplig slant för dom oavsett skick, då man kan bygga egen motor utan några direkta restriktioner, till skillnad mot nyare där motorn man byter till måste vara i orginal-utförande(dvs ingen turbokonvertering el. liknande är tillåtet).

Personligen skulle jag inte ge många kronor för en 240 -92, på tok för ny, finns roligare modeller att välja bland då(940, 960, eller t om 850 -92) i samma, eller t om lägre, prisklass.
av volvo244gle
16.000 mil är ändå att klassa som en lågmilare när det gäller 240, eller "knappt inkörd" som man säger. :D Detta borde motivera ett högre pris, men resten hänger på skicket! Vid minsta rostfläck så går priset ner i bott, tyvärr.

Men om vi nu antar att den faktiskt är fin, utan någon direkt rost och med fräsch inredning (ej nersutten förarstol) så pratar vi om mellan 10-20.000 kr.
En titt på Blocket ger nog en ungefärlig prisbild också.
av Yaniz
volvo244gle skrev:16.000 mil är ändå att klassa som en lågmilare när det gäller 240.
Det kan jag gå i god för. Hade för en massa år sedan en 244GL (minns ej modellår, dock hade den vertikalt ställda backljus) som hade gått drygt 48.000 mil innan det var dags för den sista färden (skroten). Inte minsta problem alla år. Tänkte piska den över 50.000 mil, men rosten tog den till slut (körförbud bl a p g a rutten frambalk). Tilläggas bör att jag var mycket noga med service (oljebyte höst och vår, tändstift, filter mm). Har idag en 940 -92:a som gått över 40.000 mil och en V70III som gått drygt 12.000. Måste medge att V70 är den sämsta bil jag någonsin haft.
av LarsBd
16000 mil av kallstarter kan dock ha resulterat i en motor som är sämre än en som gått 30000. 16000 mil är inte extremt lite vilket gör att skicket och köparen är till 100% avgörande för priset.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
16k på en -93a får nog anses att vara relativt lågmilat ändå.. Därimot ser man ju ofta clowner som annonserar sina bilar som lågmilare... T ex en -00a som gått 25k.... DET är INTE en lågmilare hur mycket man än envisas... Som referens, min 97a har rullat under 25k, och int fn räknar jag den som lågmilare inte. Snarare "normal".

Sen är det ju helt korrekt att milen har mindre betydelse beroende på HUR dessa mil har körts. Jag t ex köper hellre en "långmilare" som gått landsväg/långkörning majoriteten av milen, än en "lågmilare" som gått som stadsbil i stockholm(el. liknande kaos) majoriteten av milen.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS