Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av galejan
DET FUNKAR!!!
Gick ner till den lokala elektronikaffären i kvarteret och köpte ett motstånd på 6,8Ohm och 5W,rensade relät och lödde dit det mellan signal och matarkabeln.
Av med batteripolen för att nolla,sen var det bara att prova,lampan lyser när tändning slås på och slocknar och förblir släckt när motorn startas,YES!!!
Det är skillnad på 4500kr och 10kr......... :lol: Nu ska det bara besiktigas :-)-)
Användarvisningsbild
av js1
Klart det funkar.........

ett tag tills du eldat upp ditt motstånd. Är du medveten om att effekten över ditt motstånd blir 12x12/6,8=21Watt !!!!
När styrboxen normalt "drar reläet" vid start så matar du nu ca 2A genom motståndet rakt in i styrboxen. Har du otur kommer den att paja också.

Reläet drar kanske 100mA vilket ger 12/0,1=120 ohm och effekten 12x12/120=1,2Watt. Skaffa ett större motstånd innan du sabbat något.

Edit:
Ser att du blivit rekommenderad ett 70 ohms motstånd. Hoppas du skrivit fel och att du köpt ett 68 ohms och inte 6,8 ohm som du skriver.
68 ohm är lugnt. Det ger knappt 0,2Amp och drygt 2Watt.
Användarvisningsbild
av skovde
galejan skrev:DET FUNKAR!!!
Gick ner till den lokala elektronikaffären i kvarteret och köpte ett motstånd på 6,8Ohm och 5W,rensade relät och lödde dit det mellan signal och matarkabeln.
Av med batteripolen för att nolla,sen var det bara att prova,lampan lyser när tändning slås på och slocknar och förblir släckt när motorn startas,YES!!!
Det är skillnad på 4500kr och 10kr......... :lol: Nu ska det bara besiktigas :-)-)
Funkar det fortfarande? Inga felkoder?
av tville
Hej! Jag har en skrikande luftpump på min v40 2.0 -97 - hoppas det är ok med en v40-fråga här, problemet är ju lika som ovanstående.

Är det nån som vet hur styrsystemet testar pumpen på min modell? Kan det räcka med ett motstånd?

Nån sa ovan också att det kunde bli dyrt om man låter allt rasa, för att backventilen etc kan gå sönder. Kan man inte bara plugga igen flödet isf, om man ändå inte är intresserad av att ha nån pump? ; D

Edit: ok, det var den här tråden jag tänkte svara i egentligen, mer bakgrundsinfo där http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=39154
Användarvisningsbild
av DayDreamer
tville skrev:Hej! Jag har en skrikande luftpump på min v40 2.0 -97 - hoppas det är ok med en v40-fråga här, problemet är ju lika som ovanstående.

Är det nån som vet hur styrsystemet testar pumpen på min modell? Kan det räcka med ett motstånd?

Nån sa ovan också att det kunde bli dyrt om man låter allt rasa, för att backventilen etc kan gå sönder. Kan man inte bara plugga igen flödet isf, om man ändå inte är intresserad av att ha nån pump? ; D

Edit: ok, det var den här tråden jag tänkte svara i egentligen, mer bakgrundsinfo där http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=39154
Det bästa för att få ett korrekt svar på din fråga är att starta en ny tråd i S/V40 (96-04) kategorin där domflesta som kan dessa modeller håller hus :D
av Fritzell
Hej

Jag blev nyfiken på vad det är för vatten som kommer överallt enligt ts första inlägg. Det ska väl knappast vara vatten kring den sekundära luftpumpen?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Är inte så säker men antagligen är det kondens eller så är det vatten sprut från hjulet vet iaf att sekundärluftpumpen lever ett rätt hårt liv där den sitter.
av Fritzell
Okej. Nu känner jag mig lite dum men pumpen kanske inte alls sitter på samma ställe som på v70 -99 ?
På min sitter den direkt på insugsbälgen mellan spjällhuset och MAF:en. Där är det ju knappast ngt utsatt läge men inuti kanske det säkert kan bli lite kondens.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]