Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alminjo
Bor du i stan o du står i kö hela tiden så köp en automat.... dyrare i drift men det e de värt.... själv hade jag automat, bytte till manuell pga att manuell tål mer vid trimning... men som sagt, det är en smaksak
av danne_1313
jag ska då aldig ha en vardags bil med manuel drar mycket biltrailer med min s80 t6 visst drar den soppa men finns ju inga t6 med manuel låda märks knappt att man har någonting bakom
Användarvisningsbild
av dave
Började köra automat då jag började jobba på ambulansen, bytte till V70n med automat för ett tag sedan och kommer aldrig att köra manuellt igen... hehe.

Det är mer trafiksäkert, mindre moment som kan distrahera dig etc. Specielt med mobiltelefoner som ska svaras i etc. i stadstrafik.

Så jag e helsåld på automat!

Dave
av johncj
När vi bytte till kombi (855 -94) när första barnet kom för 7 år sedan råkade det bli automat. Först tyckte jag det var gubb- och kärringvarning, men sen insåg jag hur skönt det var. När vi bytte till en V70N för en vecka sedan blev det återigen automat. Det var ett krav.

Dock kommer jag nog ha manuell igen när barnen ska börja övningsköra...

OT:
När jag tog körkort kunde man ta körkort bara för automatväxlade. Kan man det fortfarande?

Om ja, räknas en geartronic som en manuell när man kör upp?
Användarvisningsbild
av greeeken
dave skrev:Började köra automat då jag började jobba på ambulansen, bytte till V70n med automat för ett tag sedan och kommer aldrig att köra manuellt igen... hehe.

Det är mer trafiksäkert, mindre moment som kan distrahera dig etc. Specielt med mobiltelefoner som ska svaras i etc. i stadstrafik.

Så jag e helsåld på automat!

Dave

Mer trafiksäkert? Det var då nått nytt.
Användarvisningsbild
av Loner
greeeken skrev: Mer trafiksäkert? Det var då nått nytt.
Nytt?

Du har mindre att "göra", behöver inte växla och/eller frikoppla = mer tid till att koncentrera dig på själva framförandet av bilen.

/L
av Marbas
Loner skrev:
Nytt?

Du har mindre att "göra", behöver inte växla och/eller frikoppla = mer tid till att koncentrera dig på själva framförandet av bilen.

/L
Håller med greeeken, om man inte kan framföra en bil lika säkert om den är manuell som automat så ska man inte köra bil. Växlandet ska vara så inlärt att man gör det undermedvetet. Om en manuell låda påverkar ens framförande i trafiken så det blir mindre trafiksäkert ska man övervaga att ta taxi istället...
av Daddan
Marbas skrev:
Loner skrev:
Nytt?

/L
Håller med greeeken, om man inte kan framföra en bil lika säkert om den är manuell som automat så ska man inte köra bil. Växlandet ska vara så inlärt att man gör det undermedvetet. Om en manuell låda påverkar ens framförande i trafiken så det blir mindre trafiksäkert ska man övervaga att ta taxi istället...
Jag vet många som borde åka taxi istället... De blev taxiförare :shock:
Användarvisningsbild
av dave
Det är mer moment som måste loggas i hjärnan + att du, främst i stadstrafik, får mer och lägga till på "att göra kontot" om du skulle få telefon, du har precis kommit igång efter ett rödljus, du ska då växla, hålla avstånd, ta upp mobilen och titta framåt för nästa rödljus, koppla etc. Med automatlådan minskar du en del av dessa moment. Så det är faktiskt lite säkrare med automatlåda! Sen iofs kan ju bevisligen vilken idiot som helst gasa upp en bil i 190, det är sedan då det ska stoppas som man ser vem som är bra och dålig förare...

Dave
Användarvisningsbild
av greeeken
dave skrev:Det är mer moment som måste loggas i hjärnan + att du, främst i stadstrafik, får mer och lägga till på "att göra kontot" om du skulle få telefon, du har precis kommit igång efter ett rödljus, du ska då växla, hålla avstånd, ta upp mobilen och titta framåt för nästa rödljus, koppla etc. Med automatlådan minskar du en del av dessa moment. Så det är faktiskt lite säkrare med automatlåda! Sen iofs kan ju bevisligen vilken idiot som helst gasa upp en bil i 190, det är sedan då det ska stoppas som man ser vem som är bra och dålig förare...

Dave
Mer moment?
Nu ska vi inte överdriva.
Det är sånt man lär sig när man lär sig köra.
Då ska du inte lyssna på radio, ta bort den. Inte ha med telefonen i bilen, inga barn , inga passagerare. Du förstår nu vi kan fortsätta hur mkt som hellst.
Tyvärr så köper ja inte det du säger :D

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]