Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Jonas_latt skrev:Jag klippte org kablarna och skarvade de med vanliga kabelskor. Funkar kanon.
Blir ni andra här på forumet bländade av dimljus? Jag har besiktad med mina flera gånger. Och så länge de är inställda rätt så är det ju lugnt. Aldrig någon som har blinkar på mig eller sakt något om dimljusen.
Jag håller faktiskt med dig, jag har aldrig blivit bländad av det heller. Man behöver ju inte stirra in i dimljusen vilket jag tror är lätt att man gör om man ej gillar xenon xenonen i ljuset.
av BennyL
frippe87 skrev:
BennyL skrev:Så din plan är att de skall lysa ihop med helljusen?
Precis, min plan är att använda dom när dom behövs, mörkt och dimmigt.
Då kommer din blick precis där den behövs minst, 15-20 meter framför bilen och där finns inget av intresse att se. Riktigt bra ljus nära bilen gör att du tittar där.
Skaffa riktiga extraljus istället så ser du där det är intressant, 150-200m framför.
av frippe87
BennyL skrev:
frippe87 skrev:
Då kommer din blick precis där den behövs minst, 15-20 meter framför bilen och där finns inget av intresse att se. Riktigt bra ljus nära bilen gör att du tittar där.
Skaffa riktiga extraljus istället så ser du där det är intressant, 150-200m framför.
Men Extraljus är väl helt värdelöst i dimma? Då kan man ju knappt ha vanliga extraljus på.
Användarvisningsbild
av milktrucker
frippe87 skrev:
saknar ord för dumheten
Jag ska uttrycka mig så milt o snällt jag bara kan:

använd skiten på dagtid, men ge tusan i att blända folk i mörker med skiten
Användarvisningsbild
av Micce1980
Är planen att sammankoppla eller först stänga av helljus och sedan dimljus och sedan sätta på helljus och därefter sätta på dimljus?

Håller med som ovan, det är inte där blicken ska vara men använd gärna de vid dimma
av rid54
Fördelen och problemet med Xenonlampor är att de är så mycket starkare per W än glödljuslampor. Det är bra på vissa sätt, eftersom man kan få "mer ljus" där det behövs. Emellertid är inte alla lyktor särskilt vetenskapligt utformade, utan de lämnar ströljus åt alla håll, sådant ljus som inte gör nån nytta alls. I dimma är det ströljuset som stör föraren, i första hand. Det är alltså det ljus som inte ingår i ljuskäglan men som går ut i sidled och som reflekteras av dimman/snöyran/vattensprayen och som bländar föraren. Med en starkare lampa i en sådan "enkel" lykta som ett dimljus får föraren mer såden eländigt ljus i ögonen och förlorar därmed mörkerseende. Det är dessutom ströljuset som stör mötande, även när det inte är dimma. Minsta repa eller smutspartikel på lyktglaset sprider det starka Xenonljuset åt alla håll och gör att man blir bländad som mötande även om man inte hamnar i själva ljuskäglan. Typexempel är de som sätter Xe-lampor i gamla slitna H4-insatser. Även om de är rätt inställda bländar de pga allt ströljus i de gamla slitna lyktglasen. Just sånt är ju bevars förbjudet. Hur det är med dimljus vet jag inte, men det är troligen ingen siktvinst med detta.
av frippe87
milktrucker skrev:
frippe87 skrev:
saknar ord för dumheten
Jag ska uttrycka mig så milt o snällt jag bara kan:

använd skiten på dagtid, men ge tusan i att blända folk i mörker med skiten
Jag ska också uttrycka mig milt, läs gärna innan du kommenterar. Jag vet inte vad det inte är som går fram. Dimljusen används vid dimma/mörker i kombination med helljus. Möter man folk stänger man av, så oavsett dagsljus eller mörker så kommer dimljusen att vara släckta vid möte.

Jag uppskattar svar i trådarna ocj jag har fått massor med hjälp, men alla kommentarer om hur dåligt det är, har framgått nu, så det vill iallafall inte jag diskutera mer.
Användarvisningsbild
av joel80
Förstår det alltså som att du inte kommer använda dom tillsammans med halvljusen, utan i dimma/mörker tillsammans med helljusen.
Men tappar du inte lite av funktionen med dem då? Alltså menar att dimljusen sitter ju lågt för att man inte ska lysa upp dimman framför sig utan försöka se en del av vägen, även om siktsträckan/ljuskäglan vlir bra mycket kortare än med vanliga ljus. Om du använder helljus samtidigt i dimma kan du ju blända dig själv.

Och är det inte dimma och du använder dimljus och helljus så ser du också sämre. Du får starkare ljus närmre bilen vilket påverkar stavarna och tapparna i ögonen så att du tappar en del mörkerseende och slltså ser sämre på lång sikt.

Så även om du verkar vars mån om att inte blända andra med dem så kommer du blända dig själv...

Dimljus har väldigt smalt användningsområde... Ett jävla skitljus helt enkelt.. Enda jag saknar det till på V60n är för att blinka åt folk som bländar med sina. :twisted:
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
av BennyL
frippe87 skrev: Men Extraljus är väl helt värdelöst i dimma? Då kan man ju knappt ha vanliga extraljus på.
OK, låt oss säga så här då, helljus är också värdelöst i dimma, du bländar dig själv. I dimma fungerar halvljus bäst.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Trist forum killen fråga hur man ska göra med kontakten men sen börja alla gnälla om hur det lyser i dimljus och olika väder. Han fråga ju hur han ska göra med kontakten inte hur det lyser. Hur vet ni han ska ut på gatorna kanske är på en isracing-bil han ska montera det på.

Lägg upp filen på youtube och länk[…]

XC60 MY27

När blev det 91km på el? 88 va det v&au[…]

Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]