Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
Tyckte jag på Blocket (eller om det var på FB, minns inte...) såg en annons om en "fd. polisbil" flasha förbi. Tyvärr såld i ett fingerknäpp, så hann bara se annonsen som hastigast men. Var en sedan, -97:a och såg trevlig ut. Extremt bra pris också....

Men så började jag fundera... Borde inte en ex. polisbil ändå vara ett väldigt bra köp? Jag menar, då har ju då varit bra omhändertagna under åtminstone delar av sin livsstil, mjukt körda osv. Kan man dessutom få den för ett bra pris, så är det väl jättebra. Eller? :D Någon som har erfarenhet?
av Henkek
Jag kan aldrig tänka mig att en polis bil är mjukt körd. Dem brukar va smällda lite här o var. Känner en som lagar/lackar polisens bilar o dem ser för jävliga ut.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Beror lite på skulle jag vilja säga, men bil som gått i utryckningstjänst har garanterat gått mkt hårt.
En bil använd av span/krim mm som civilbil har nog levt ett betydligt lugnare liv.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Antagligen ganska länge sedan den slutade vara polisbil men den har säkerts servats bra samt beroende på vart den varit stationerad kan den ha rullat dygnet runt och sluppit kallstarter. Men oftast körd av en hel drös med kollegor som inte bryr sig ett skit om något går sönder. Polisen får väl andra bussningar med mera som håller bättre, taxibussningar? Samt andra servicescheman än andra privata bilar?
av nivenko
Känner ett tidigare polisbefäl som sagt att han absolut inte rekommenderade köp av en tidigare tjänstebil då de sedan några år tillbaka körs betydligt längre än tidigare och detta hårt. Tidigare var en gammal televerkare bland det bästa köp man kunde göra då de servades exemplariskt samt inte kördes speciellt mycket. Min gamla granada var i perfekt skick vid köpet och levde vidare i 20 år. Jag ser fortfarande några av dessa oranga reliker rulla här i Ume.
av volvo244gle
Köpte en 945 -96 f.d. polis för några år sen.
Den var minst sagt sliten, men fungerade bra! Bucklig längs sidorna och bakre kofångaren bytt. Och säkert mer ändå som jag inte tänkte på. Det var en tillfällig bil som jag skrotade ner när bes. gick ut.

Gott om kul extrautrustning dock! 8) Fulltrycksturbo, automat, diffaxel/1041, bensinvärmare, AC, elfönsterhissar fram, batteriladdare.
Utöver detta en hel del polisspecifika saker som svankstöd med luftkudde i förarstolen, galonbaksäte, förhöjda nackstöd, förstorat handskfack, panel med knappar i taket vid spegeln, möjlighet att låsa bakdörrarna med ena elhissknappen fram (!), ventilationsfläktar baktill i bilen som styrdes av en knapp under luckan i mittarmstödet, extra elcentral i motorrummet samt en hel del roliga boxar, knappar och kablar överallt i bilen.

Rolig bil helt klart med tanke på alla prylar och historiken, men dessa är nog inget att bry sig om för den som är ute efter pedantskötta originalbilar.
Gott om rost och slitet skick gjorde som sagt att jag skrotade, men polismotorn lever kvar i min 765:a och fungerar perfekt. :)
av Helljus
Jag skulle aldrig våga köpa en gammal polisbil. Lagningar från flertal "äventyr" har nog satt sina spår i kaross och chassi. -Rostvarning. Motor och låda är nog det minsta bekymret. sånt går att byta ut.
av Lillarapunzel
Oj, trodde polisen tog väl hand om sina bilar :lol: ^

Pappa hade visst sett någon ex. polisbil till idag, fråga mig inte var. Var någon -98a som inte ens hade slagit om på 5 000 (!) mil. Låter ju som ett dåligt skämt i mina öron?! :shock:
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Lillarapunzel skrev:Oj, trodde polisen tog väl hand om sina bilar :lol: ^

Pappa hade visst sett någon ex. polisbil till idag, fråga mig inte var. Var någon -98a som inte ens hade slagit om på 5 000 (!) mil. Låter ju som ett dåligt skämt i mina öron?! :shock:
För en krim/spanbil skulle jag säga att det inte är omöjligt men lär inte finnas många sådana.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]