Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1044277
Dementerar en bil s40 02 vad gör man med airbagen i ratten ?
Kan man sälja den? Annars får den åka med till skroten när bilen skrotas
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1044291
Vet absolut inte hur det är, en skrot säljer ju aldrig airbagen utan dom detonerar dom och slänger dom sen. Men visst du kan säkert sälja den och få en slant men jag vet inte om det är något att rekommendera :???:.
av ThunderAce
#1044294
man kan sälja men problemet är att när du lägger upp annons på blocket eller liknande att du säljer airbag så kommer de
ta bort den, fraktbolagen vill inte heller ha dessa då de klassas som farligt gods (explosivt)

köpte själv en begagnad airbag men fick hämta den på plats
av Jonas_latt
#1044306
Där ser man. Såg någon som sålde en till en v40 på Blocket. Så den verkar va kvar.
Men då vet jag. Lika bra att låta den va kvar i bilen då.
av ThunderAce
#1044316
De flesta som jag sett skriver i annonsen att det
Säljs en ratt till XXX bil, de nämner inte aribag trots att den är med på bild men på det viset kan man kringgå
den biten, men som sagt så ska du nog se till att den blir hämtat och inte att du skickar den
Användarvisningsbild
av lennarte
#1044379
Det själs ju en hel del Airbags, så det finns säkert en marknad begagnade också. Annonsera i Estland..... :roll: Dom använder mycket Airbags när dom säljer tillbaka hit bilar som försäkringsbolagen löst in.
En kompis blev av med sin motorcykel innan jul. En BMW's värsting -15 års modell, 400 mil, 205000sek. Dom tog den en stund efter alla kommit till jobbet och en stund innan solen gick upp. Körde fram med bil och släp (syntes spår i gräset) och lyfte upp den. Larmet hördes av en tjänsteman som hade fönster (andra våningen) på det hållet men han såg inget, dels var det mörkt och dels var den parkerad under taket på cykelstället. Kompisen fick reda på det när han skulle köra hem. Polisen lade ner utredningen i brist på uppslag, försäkringsbolaget menade att mer än 80% av nyare bilar, motorcyklar, lastbilar, entreprenadmaskiner försvinner med färjan till Tallinn. Och ingen gör något..... Han har nu en BMW's värsting av -15 års modell med 300 m på mätaren.

Mvh
Lennart
av volvo244gle
#1044575
Det bästa man kan göra med airbags är förmodligen att spränga dem. :P Lite synd att skicka iväg osmällda sådana till skroten skulle jag tycka.
Blir en hyfsad salut, och det går både att klyva stora träd och skicka upp motorblock en bit i luften om så önskas!
Fråga mig inte hur jag vet. ;)
Men naturligtvis inget man bör roa sig med utan att vara medveten om riskerna! D.v.s. förenat med livsfara.

Sälja kuddar är som sagt vanskligt, men marknaden finns väl antar jag eftersom skrotarna inte säljer dessa. Om inte annat så kan du ta reda på kontaktrullen och andra komponenter som hör till SRS-systemet.

I övrigt så har du troligtvis pyrotekniska bältessträckare (smäller som ett pistolskott ungefär) och ev. även en kudde på passagerarsidan.
Användarvisningsbild
av P210
#1044594
volvo244gle skrev:Sälja kuddar är som sagt vanskligt, men marknaden finns väl antar jag eftersom skrotarna inte säljer dessa.
Jo faktiskt gör de men det ligger väl mer i sakens natur att det är ovanligt förekommande då de sällan de får in bil med icke utlöst krockudde, men man får nog hämta den själv...
http://www.bildelsbasen.se/154-W37083.html
http://www.bildelsbasen.se/118-W43713.html
http://www.bildelsbasen.se/92-W24763.html

Det händer att de smäller...
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ore ... -pa-posten

Det går skicka dem, sett att de kommer till tex BMW verkstäder i speciella stålburar med massa hål i.
Airbags kan endast skickas i en fraktbur!
Köpte en skinnratt från en auktoriserad skrot i England för ett par år sedan, döm om min förvåning när den kom till Posten komplett med airbagen ??:-/ Desutom var det inte den ratt vi kommit överens om - jag vägrade skicka tillbaka den vilket resulterade i att jag fick behålla den och den rätta skickades, ..också med airbagen!!

Sålde extraratten till en kille som kom och hämtade den, varken Posten/DHL/Schenker hanterar farligt gods, däremot verkar Feedex göra det, men jag har inte följt upp det. http://www.fedex.com/se/shipping-servic ... .html#tab3
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1045215
P210 skrev: Det går skicka dem, sett att de kommer till tex BMW verkstäder i speciella stålburar med massa hål i.
BMW skickade (i allafall för) sina med sk sprängburar med vanligt gods, däremot så tog det en dag extra för att få hem spolarvätska då detta var farligt gods!

Jag har under alla mina år i skadebranschen aldrig kunnat beställa begagnade airbagar, tror faktiskt inte dom får lov att komma ut på marknaden igen. Men alla är kanske inte så seriösa eller har koll på det för den delen.
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]