Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Hade ett sådant problem (på en annan Volvomodell iofs). Jag tog en vanlig spårskruvmejsel som hade en bredd liknande nyckelns och tryckte in den (försiktigt) så långt som möjligt i låset och vred sedan cylindern fram och tillbaks lite. Den går ju inte runt, förstås, eftersom tillhållarna inte sitter rätt, men om cylindern är fastkorroderad (som ju verkar troligt) så kan man ändå vrida tillräckligt för att bryta upp just lagret med korrosion, så att cylindern blir rörlig igen. Jag fick ta i lite och vrida skruvmejseln med en skiftnyckel (mest för att ha kontroll på kraften och rörelsen). När cylindern började rubbas satt jag i nyckeln i stället och då gick det att låsa upp. 5-56 insprutat som förbehandling...
Användarvisningsbild
av wissel
I en annan tråd löste det sig med att han vred nyckeln maximalt åt öppning samtidigt som han drog i handtaget, vips inne, men probemet
är kvar, vi kollade kabylstammen vä. framdörr det hade brunnit där......
rid54 skrev:Hade ett sådant problem (på en annan Volvomodell iofs). Jag tog en vanlig spårskruvmejsel som hade en bredd liknande nyckelns och tryckte in den (försiktigt) så långt som möjligt i låset och vred sedan cylindern fram och tillbaks lite. Den går ju inte runt, förstås, eftersom tillhållarna inte sitter rätt, men om cylindern är fastkorroderad (som ju verkar troligt) så kan man ändå vrida tillräckligt för att bryta upp just lagret med korrosion, så att cylindern blir rörlig igen. Jag fick ta i lite och vrida skruvmejseln med en skiftnyckel (mest för att ha kontroll på kraften och rörelsen). När cylindern började rubbas satt jag i nyckeln i stället och då gick det att låsa upp. 5-56 insprutat som förbehandling...
Mission completed. Jag är inne i bilen.

Och @rid54, du är numera upphöjd till hjältestatus på detta forum.
Körde skiftnyckelsmetoden ovan. Inte med en skruvmejsel utan med en av nycklarna. Gungade lite fram och tillbaka med skiftnyckeln. Inte mycket kraft men tillräckligt mycket för att vara mer än vad jag hade klarat med handkraft tidigare med nyckeln. Efter att par gung började låset sakta röra på sig och vips var jag inne.
Grundproblemet varför inte fjärrarna fungerar kvarstår men nu kan jag i varje fall komma in i bilen och köra den till verkstad.
Sparade mig bärgning och söderslagna rutor.

Tack alla som supportat med idéer och speciellt tack till rid54

/gustav

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]