Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnnie
Att kolvar, ok och klossar kärvar är vanligt.
Jag brukar ta isär allt varje vår när jag byter däck och göra rent och smörja upp i förebyggande syfte. Har funkat bra. :D
Just vänster bak har jag en dålig damask på oket som inte sitter som den ska.
Bromsoket är så rostigt att jag inte tror jag får dit någon ny damask om jag skulle försöka.
Så jag nöjer mig med att spruta in smörjmedel och kör kolven fram och tillbaka några gånger varje år.
Brukar komma ut brun sörja, men har fungerat bra i 6 år nu, kostar inte mer än tid och smörjmedlet som jag sprutar in. :D
av frippe87
Johnnie skrev:Att kolvar, ok och klossar kärvar är vanligt.
Jag brukar ta isär allt varje vår när jag byter däck och göra rent och smörja upp i förebyggande syfte. Har funkat bra. :D
Bromsoket är så rostigt att jag inte tror jag får dit någon ny damask om jag skulle försöka.
Så jag nöjer mig med att spruta in smörjmedel och kör kolven fram och tillbaka några gånger varje år.
Brukar komma ut brun sörja, men har fungerat bra i 6 år nu, kostar inte mer än tid och smörjmedlet som jag sprutar in. :D
Vad brukar du spruta in för smörjmedel?
av Johnnie
frippe87 skrev:
Johnnie skrev:Att kolvar, ok och klossar kärvar är vanligt.
Vad brukar du spruta in för smörjmedel?

Jag brukar först skölja ur det värsta skiten och motionera kolven med typ rostlösning, 5-56 eller liknande, sedan använder jag nåt typ av vitt fett/smörjmedel som inte ska påverka plast och gummi och fortsätter motionera en stund och spruta in smörja flera gånger.
Det sägs att gummitätningarna och damaskerna inte tål vanliga oljor, 5-56 och liknande men den korta tiden spelar nog ingen roll. Jag har inte märkt nåt i alla fall.
Sen kan det ju inte bli mycket sämre än det redan är.
Brukar funka bra :D
av ThunderAce
sillikon baserat bromsoks fett brukar man ta på dessa delar, skadar inte gummit
av frippe87
ThunderAce skrev:sillikon baserat bromsoks fett brukar man ta på dessa delar, skadar inte gummit
Såg det, tänkte svänga förbi biltema och köpa bromscylinderfett, är det bättre att ha på beläggen och glidpinnarna? Har tidigare alltid använt kopparpasta.

Tillägg. Är broms rengöring bra att ha på kolven för att få den så ren som möjligt?
Senast redigerad av 1 frippe87, redigerad totalt 0 gånger.
av Johnnie
frippe87 skrev:
ThunderAce skrev:sillikon baserat bromsoks fett brukar man ta på dessa delar, skadar inte gummit
Såg det, tänkte svänga förbi biltema och köpa bromscylinderfett, är det bättre att ha på beläggen och glidpinnarna? Har tidigare alltid använt kopparpasta.

Jag brukar kör den här på glidpinnarna. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000030629/
Mycket billigare än bromscylinderfettet :D
Men för att få in nåt på kolven skulle jag rekomendera nån sorts spray, tex den här http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000017071/
av ThunderAce
där man har gummidetaljer ska det vara sillikon fett

på beläggen funkar kopparpasta, rätt bra och tar bort eventuell gnissel som kan höras ibland
av Johnnie
ThunderAce skrev:där man har gummidetaljer ska det vara sillikon fett

på beläggen funkar kopparpasta, rätt bra och tar bort eventuell gnissel som kan höras ibland

Precis, jag brukar ta på kopparpasta på dom metallytor på klossarna som har kontakt med metallytorna i hållaren.
Men först kollar jag att klossarna inte kärvar i hållaren, i så fall slipar jag bort lite rost så dom ligger och glappar lite.
av frippe87
Kolven gick lätt. Så troligtvis kärvare beläggen. Resan hem så vart det lika varmt som på andra sidan.

Men, hur varma ska dom bli, området runt navet samt bultar blir riktigt varma, dock på båda sidor, fram är mkt svalare. Normalt?
av ThunderAce
om nåt så ska det vara mycket varmare fram än vad det är bak med tanke på att bromsfördelningen är 70%-30%

har du gjort rent och tagit bort all rost som finns där beläggen ligger an, så att det är rätt?

har du koll så inte handbromsbackar ligger an fast handbromsen är inte åtdragen, går hjulen lätt när du snurrar på
de när bilen är upphissad? det blir rätt varm när de ligger på

Dåligt hjullager kan ge upphov till värme som sprider sig i navet och fälgen, men det nämner du inte så de är bra antar jag

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]