Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av villhaV70
I samband med servicen i slutet av December påpekade Volvoverkstaden att det var olja under motorn, på kamremssidan. Tittade själv, var inte jättemycket, skyddsplast som sitter under var torr så jag förmodar det inte världens läcka. Volvoverkstaden erbjödes sig att riva ner kamremen och titta - för 120€ timmen, jag tackade nej. Men så idag tittade jag ovanifrån och såg olja på motorn, kamremssidan. Helt klart är något där. Tog några foton - inte det bästa. Innan jag lämnar in bilen för att fina ut vart läckan har sitt ursprung, har någon här en idé vad det kan vara?
Bilagor
IMG_0656.JPG
IMG_0656.JPG (746.32 KiB) Visad 2370 gånger
IMG_0653.JPG
IMG_0653.JPG (1.42 MiB) Visad 2363 gånger
Hallo igen,

efter senaste motortvätten har jag nu kört drygt 250 mil. Hade upp bilen idag och kikade under och som man kan se på bilden är det oljigt runt och under hjulet (där kamremmen är) och kanske även lite ovanför men inte högre än så (tror jag). Någon som haft något liknande och vet vad det kan vara? Lär ju kosta en slant oavsett om och när jag fixar det här. Det verkar inte komma ut speciellt mycket olja, skyddsplåten var i stort sett torr och kamremmen är torr.
Bilagor
bild.jpg
bild.jpg (1.87 MiB) Visad 2335 gånger
av villhaV70
Kamaxel och vevaxel är det samma sak? Svårt att säga om det finns olja högre upp, jag tyckte det när jag tittade ovanifrån (men det kan hända att det var där nere jag såg oljan). Så, jag antar att man måste plocka bort kamrem? Hur mycket arbete är detta byta en sådan packning?
av villhaV70
Hallo,

återupplivar denna tråd då jag överväger att repare detta oljeläckage. Visserligen läcker det väldigt lite men jag har ett antal långresor (+100 mil) framför mig och tänker att det är smartare att reparera nu. Alltså, om det nu är en tätning som läcker, skall man då byta alla andra potentiella källor till läckage på kamremssidan när man ändå har kamremmen nere? Tänkte det bättre att fråga här innan jag föreslår det hos verkstaden - dom lär nog inte säga nej till mina förslag.
av villhaV70
Vill inte att någon ska tro att oljeläckage löser sig själv. Min lösning blev att byta ut båda packningarna (kam- och vevaxel) samt packningen till oljepumpen (~500€). Så nu är det bara att vänta på att packningen mellan motor växellåda ska ge sig... :D

Vad har du för felkod? Vem har gjort jobbet,[…]

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY