Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Ja, precis.

Den ena "givaren" är ansluten mellan det ena stiftet och jord (gängorna). Den andra "givaren" är ansluten mellan det andra stiftet och jord.

Så om man mäter som jag beskrev, mäter man alltså den halva som används av bränsleboxen.
av Matte791
Om jag fattat rätt så kommer signalen in på stift 13 i boxen och går ut via stift 32 till kallstarts ventilen, vad är det som ska mätas ohm eller volt? Signalen från temp givaren går ju in på stift 13 men vad ska hända i boxen, jordar boxen ut på stift 32 så ventilen öppnar eller får den ström från stift 32 eller hur är det kopplat? Jag har ju bara problem när jag ska starta den kall inget problem när den är drifts varm ,Kan ju tala om att sedan jag kopplade ur kontakten till ventilen så startar den lättare och det rinner inget ur slangen till insuget ,när jag startar så ställer den sig på ca 1000 varv för att sedan flyga upp till 1500 varv efter typ en minut,sedan tar det mellan 3-7 minuter innan den sjunker till 1000 varv för att sedan gå ned till 700 -800 varv, jag upplever det som att den ligger kvar på choke varv väldigt länge tar upp till 8 min innan den fattat vad den ska ha för varvtal. Jag vill passa på att tacka alla som hittills engagerat sig i mitt problem.
av NilsO
Om du vill mäta om temperaturgivaren är som den ska, så mät som jag beskriver. Då mäter man alltså resistansen genom den "halva" av givaren som bränslesystemet använder. Jag minns inte på rak arm vad värdena ska vara – resistansen minskar när temperaturen stiger och vice versa. Det finns inlägg här på forumet om det och om vad rätt värden är, eller så kan jag kolla senare.

Om du vill veta om kallstartspridaren aktiveras när du startar, så lossa kontakten till kallstartspridaren, anslut en testlampa där, och kör på startmotorn.

Boxen jordar stift 32 när kallstartspridaren ska arbeta.
av Matte791
Har en fråga till er här på forumet , har tillbringat kvällen att leta efter en kallstartsventil till min volvo 940 hittar ingen,men till volvo 240 och 740 hittar jag det är till och med samma nr på dem men passar dessa ventiler till 940 också ?Det är ju likadana motorer och system men chansar inte gärna, skulle vara tacksam om ni som vet kan ge mig ett svar på denna fråga.
av NilsO
Alla 740 med B230F och alla 240 med B230F har samma som 940 med B230FB. (Samma Bosch-nummer, alltså utbytbara).

Däremot tror jag inte det är samma på B230E mfl lite tidigare motorer.

Kallstartspridaren togs ju bort någon gång på årsmodell 91 eller 92, därför är det inte så många 940 som har den.
av Matte791
Tack för informationen då vet jag att jag kan köpa en till antingen 240 eller 740 och montrar dit en sådan,inte konstigt att det var svårt att hitta en till min då,ville inte köpa en utan att säkert veta att det var samma kostade en slant ny.
av Matte791
Jag ställde in grund varvet igår och ställde det på 500 varv med slangen till tomgångs motorn pluggad det var den infon jag hittade, men sen har jag läst att spjällskruven bara ska nudda klacken och sedan skruvas in 1/4 varv med slangen pluggad men vid den inställningen blir ju inte grund varvet några 480 -520 varv den vill ju inte gå med pluggad slang, så min fråga är vad det är som gäller?
Användarvisningsbild
av lennarte
Tomgången, liksom tändläget kan inte "ställas in" på motorer med LH2.4. Det sköts automatiskt från tänd och bränsleboxen. Ställskruven till gasspjället har "bara" en funktion, att se till att där är ett litet "glapp" mellan gasspjäll och insugningsröret så att inte gasspjället fastnar när motorn kallnar, och insuget (som är i aluminiun) krymper. Om allt är rätt och inget luft läck finns, så ska motorn stanna om du pluggar slangen till tomgångsmotorn

Mvh
Lennart
av Matte791
Hej igen, har nu äntligen fått ordning på mitt problem hoppas jag och tänkte att det minsta man kan göra är väl att tala om vad felet var med tanke på alla som är snälla och skriver tips och försöker hjälpa till,har ju som sagt haft problem med att starta bilen när den varit kall men inte varm eller i drifts temp har hela tiden misstänkt att det varit något som hänger upp sig i kallstartsventilen eftersom det runnit bensin ut ur slangen till insuget när bilen bråkat med mig och,motorn har ibland med lite tur hoppat igång med ett hostande och spottande ojämnt varvtal,en del gånger gjort ett försök att tända till men blivit tvär sur! Nu ett par dagar så har det varit lite varmare och det har visat sig att min temp givare som bara är 3 mån gammal får frispel så fort det blir mellan 5 grader och nedåt den visar mellan 18-20 tusen ohm på stift 1 till boxen,stift 2 visade 5200 ohm men när motorn är varm så visar båda stiften hyfsat rätt, inte konstigt att bilen inte vill igång boxen tror ju det är typ 50 minus och öser på så mycket bensin den bara kan! Skruvade dit en hederlig original som jag fick låna,provade att starta och den slog igång direkt.ska låta den stå över natten nu så provar jag imorgon igen när den är kall! Har jag nu tur så är det temp givarens fel alltsammans härdsmälta på något vis. Återkommer med uppdatering imorgon!

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)