Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på Er!
Ville bara höra om ni kan ha någon idé om vad som strular med min haldex. Bilen är en XC70 -06

Jag kunde förut köra runt 30 mil så tänds "Antisladd Service Erfodras". Jag tog ut felkoder och dom är :
BCM-0095 : Kommunikationsproblem med DEM
DEM-000b : Oljetryck felaktigt värde

Jag bytte växellådsolja och passade på att byta olja även haldex och bakklump. Efter detta så har felmeddelandet börjat komma ibland vid endast kortare turer.

Volvo misstänker styrenheten för haldex. Det kan inte bara vara oljepumpen eller olje-tryckgivare till haldexen som börjat tröttna? Felet kommer ju lite som det vill som det känns så kanske inte så dum idé att byta haldex styrenhet? Kan man byta endast tryckgivare eller är allt integrerat i styrenheten? Har hört lite olika om detta.

Jag borde ha Haldex Gen2 eftersom det är en tidig -06.

Tacksam för all hjälp!
wissel skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=64587
och i det andra forumet:
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=23937
Tack tack. Har letat där också men ingen skriver något om vad som egentligen hjälp. Jag fick tipset idag att det förmodligen är tryck/temp-sensorn och den tar ju bara 1 minut att byta så bäst att börja där. Nästa steg är pumpen men den verkar vara ett elände att byta. Måste ju ner med kardanen som det verkar. Fortfarande fel så får jag ge mig på styrenheten.

Kanske är sant som Volvo själva säger att det är ett elände. Att felet inte är konstant gör det hela ännu knepigare :( Dom kan ju felsöka men förmodligen kommer det sluta med att dom dömmer ut styrenheten eftersom man får med solenoid och temp/oljesensor närman köper ny för 17.000 kr :(

//h
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]