Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
~Kalle~ skrev:Den tappar temp direkt, räcker att på landsväg släppa gasen och rulla till stillastående så har den tappat 10 grader (diesel) om det är -20 ute. Samt en diesel blir inte varm på tomgång utan dieselvärmaren.
Jag har inte påstått annat än att den kan tappa temperatur om man går ner på tomgång om det är tillräckligt kallt ute. Inte heller har jag påstått att den blir genomvarm genom tomgångskörning om det är tillräckligt kallt ute. Vad jag har påstått är att den blir varm fortare om man kör både värmare och motorn på tomgång än om man kör enbart värmare samt att det hjälper att ha motorn igång om man vill fortsätta köra värmaren trots bristande batterikapacitet. Vad jag också sagt är att en motor på tomgång blir varmare än den var vid start (utan föregående värmning). Självfallet kör man i normalfallet endast värmaren, inte motorn, i syfte att värma upp bilen. Men det kan finnas lite småextrema lägen när tomgångskörning plus värmarkörning kan vara det bästa/enda uppvärmningsalternativet.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
När vi nu talar om VoC-systemets brister och förtjänster: Är det någon som har koll på vad andra märken har att bjuda på ifråga om motsvarande säkerhets- och servicetjänster? Är det någon/några som har något motsvarande VoC på säkerhetssidan (hjälp vid olycka)? Och vad gäller ifråga om andra tjänster?
av TheDog
Jag är tycker att säkerhetsfunktionen i VOC är jättebra och skulle naturligtvis köpa VOC igen på en ny bil.

MEN när det gäller de andra funktionerna så är jag grymt besviken:
- VOC är ofta nere eller strular så att man inte får kontakt med bilen
- När det är -25 grader så löser larmet ut i bilen (och Volvo verkar tycka att det är acceptabelt)
- När det är -25 grader så laddar batteriet ur så snabbt att bilen går ner i någon "sleep"-mode och blir okontaktbar
- Eftersom batterinivån går ner så går självklart inte värmaren inte går köra (helt naturligt)

Mitt enda sätt som konsument att protestera är att INTE förlänga VOC.
För att bilen ska fungera så måste jag installera mv och kupéuttag samt en laddare för att underhållsladda batteriet. Även här
tycker Volvo att det är helt ok att ett batteri ska ladda ur och att en laddare behövs (Installera då detta från fabrik!)

Om jag ändå måste sätta i en kabel i ett uttag så kan bilen lika gärna värmas den vägen, utom de (få gånger) ett uttag inte finns
tillgängligt och jag använder timer istället.

Efter helgens bravader med utlösta larm, tappad kontakt med bilen, låg batterispänning mm så sätter jag en stor FLOPP på
alla de funktionerna. Om ni som är nöjda bor ni där temperaturen är runt nollan eller accepterar att underhållsladda batteriet
tre gånger per vecka så ok.
Jag personligen har betydlig högre förväntningar på en bil för en halv miljon kr.
av andersuw
TheDog skrev:MEN när det gäller de andra funktionerna så är jag grymt besviken:
- VOC är ofta nere eller strular så att man inte får kontakt med bilen
Ja man borde kunna begära lite bättre stabilitet på serversidan även om detta inte varit något större problem för min del hitintills.
TheDog skrev:- När det är -25 grader så löser larmet ut i bilen (och Volvo verkar tycka att det är acceptabelt)
Det är möjligt att din bil gör så, vilket i så fall betyder att du har något fel som behöver åtgärdas. Men vad får dig att tro att detta fel har något med VoC att göra eller att Volvo anser det vara acceptabelt (det vill säga anser att du inte har något fel)?
TheDog skrev:- När det är -25 grader så laddar batteriet ur så snabbt att bilen går ner i någon "sleep"-mode och blir okontaktbar
I själva verket självurladdas ett batteri snabbare vid hög temperatur än vid låg. Vid -25 är självurladdningen nära noll. Och de strömförbrukare som ständigt är i gång även med allt avstängt drar inte mera vid kallt väder än vid varmt. Däremot blir batterikapaciteten sämre när det är kallt. Vidare är det inte batteriets kapacitet som avgör när VoC går in i sleep mode utan den tid bilen stått oanvänd. Efter fem dagar är bilen kontaktbar bara någon gång per timme och efter ytterligare 23 dagar kan den inte kontaktas via mobilappen alls förrän den startats på nytt. Skälet är att man vill undvika att batteriet dras ur alltför mycket. På tidigare modeller är tidsintervallet innan VoC går i sleep mode eller stänger ner sig lite kortare än dem jag anger.
TheDog skrev:- Eftersom batterinivån går ner så går självklart inte värmaren inte går köra (helt naturligt)
Inte heller detta har något med VoC att göra. Om du har problem med batteriets prestationsförmåga, byt batteri och/eller se till att det får ordentlig laddning. Dina batteribekymmer är för övrigt en tänkbar förklaring till dina larmbekymmer.
TheDog skrev:Mitt enda sätt som konsument att protestera är att INTE förlänga VOC.
Jag kan för egen del tänka mig en rad andra och kanske bättre sätt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Verkar ju som att du har mer problem med batteriet än med VOC..
Jag har inte upplevt dom problemen du har, trots -27 som värst nu för nån vecka sen.

Vid enstaka tillfällen har jag haft problem med att kontakta VOC.. men det är rätt få tillfällen och även om det är irriterande då det händer så funkar det ju i de absolut flesta fall för mig.

Kör man värmaren ofta och inte kör så långa resor står det t.o.m i bruksanvisningen att man då kan behöva underhållsladda batteriet i bilen ibland.

I tidigare årsmodeller gick bilen ner i halv-vila redan efter 72h (tror jag det var), och helt i vila efter 7 dagar. Betydde att om man ställde bilen mitt på dagen på fredag och lät den stå över helgen kunde man inte få direktkontakt med den efter mitt på dagen på måndag. Lite irriterande... men det har dom nu förlängt i nyare modeller. Kanske finns mjukvara att justera det på tidigare modeller?
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nä tycker inte att det känns ok för en bil värd en halv miljon kronor. Skulle jag beställa en ny bil så hade jag inte ens lagt till VOC Känns som en totalt onödig funktion för mig.
av andersuw
DayDreamer skrev:Nä tycker inte att det känns ok för en bil värd en halv miljon kronor. Skulle jag beställa en ny bil så hade jag inte ens lagt till VOC Känns som en totalt onödig funktion för mig.
Att inte ha ordning på batteriet i bilen är förstås inget vidare alldeles oavsett vad bilen är värd. Eftersom vi inte vad orsaken till batteristrulet är vet vi ju inte heller vem/vad vi skall skylla på. Men det är säkert inte VoC som bär skulden i vart fall. Och vad man anser vara en mer eller mindre viktig funktion i en bil är ju vars och ens ensak. För egen del skulle jag idag aldrig ens överväga att köpa en Volvo utan VoC. Har det även i min gamla V70 T5 -02. Så långt tillbaka i tiden var det fortfarande ett väldigt ovanligt tillbehör. Men på den punkten har det ju definitivt ändrat sig.
av TheDog
Nog förstår jag att själva utlösandes av larmet inte beror på att VOC är installerat, men funktionen att de då ringer upp för att kolla. När de gjort så några gånger säger de att det är vanligt vid kyla och att jag borde lämna bilen olåst eller på reducerad larmnivå (tydligen vanligt de beror på sensorn i kupén?). De kan inte heller se vilken sensor som varnat och ge någon hjälp med det.
OK, inte direkt VOC men dock en del av kedjan för mig.

När det gäller batteriet så är batteriet bytt, testat samt mjukvara uppdaterad, men faktum kvarstår att batterinivån blir låg. Där har jag också fått förklaringen att bilen blir okontaktbar när batterinivån sjunker (för att spara ström antagligen).
OK, inte direkt VOC men dock blir funktionen lidande.

Samma sak med laddaren som jag också blivit rekommenderad att installera för att komma till rätta med problemen. Utan den verkar funktionerna i VOC vara i det närmaste oanvändbara och som sagt ska jag tjudra bilen så kan den lika bra värmas då. Men jag håller helt med om att stor del av bekymret beror på batteriet, men för mig blir VOC utan funktion.

MIn bil är en XC60 MY14, så det är inte en äldre Volvo.

När det gäller min protest så har jag varit tydlig med personal från VOC, min handlare och verkstaden att jag inte anser funktionen tillfredställande, men jag måste ju också visa det med handling.

Jo, jag är nog lite bitter att inte bilen och tjänsten tillsammans fungerar bättre. :(
av andersuw
TheDog skrev:Nog förstår jag att själva utlösandes av larmet inte beror på att VOC är installerat, men funktionen att de då ringer upp för att kolla. När de gjort så några gånger säger de att det är vanligt vid kyla och att jag borde lämna bilen olåst eller på reducerad larmnivå (tydligen vanligt de beror på sensorn i kupén?). De kan inte heller se vilken sensor som varnat och ge någon hjälp med det.
OK, inte direkt VOC men dock en del av kedjan för mig.

När det gäller batteriet så är batteriet bytt, testat samt mjukvara uppdaterad, men faktum kvarstår att batterinivån blir låg. Där har jag också fått förklaringen att bilen blir okontaktbar när batterinivån sjunker (för att spara ström antagligen).
OK, inte direkt VOC men dock blir funktionen lidande.

Samma sak med laddaren som jag också blivit rekommenderad att installera för att komma till rätta med problemen. Utan den verkar funktionerna i VOC vara i det närmaste oanvändbara och som sagt ska jag tjudra bilen så kan den lika bra värmas då. Men jag håller helt med om att stor del av bekymret beror på batteriet, men för mig blir VOC utan funktion.

MIn bil är en XC60 MY14, så det är inte en äldre Volvo.

När det gäller min protest så har jag varit tydlig med personal från VOC, min handlare och verkstaden att jag inte anser funktionen tillfredställande, men jag måste ju också visa det med handling.
OK. Jag kan förstå att du är frustrerad över det som händer. Att jag invände beror mest på att dina problem inte verkar ha så mycket med VoC att göra. Bättre då att "bråka" lite med handlaren/verkstaden så att de får ordning på batteriet och larmet.

Att larmet löser ut enbart därför att det är kallt är något jag aldrig hört talas om. Däremot kan det lösa ut på grund av batteriproblem. Larmet är det utformat så att det skall utlösa vid tillräckligt spänningsfall (exakt var gränsen går vet jag inte) eftersom en tjuv annars skulle kunna sätta larmet ur spel genom att kapa ledningarna till det eller hitta ett sätt att dra ur batteriet. Har även hört talas om fall där värmarkörning utlöst larmet (därför att rörelsesensorn reagerat på att något rört sig lite till följd av luftflödet).

Sedan borde förstås inte batteriet vara dåligt på en så pass ny bil (förutsatt att det inte direkt misshandlats) och allra minst om det redan är utbytt. Det är förstås svårt för mig att säga exakt vad problemet kan vara. Men jag har VoC och bränslevärmare i båda mina bilar och har aldrig haft några batteriproblem med någon av dem. Det fabriksmonteade originalbatter som satt i min V70 -02 var i det närmaste slut när jag köpte bilen för åtta år sedan. Med tanke på värmarkörning och bristande möjligheter att underhållsladda köpte jag då ett AGM-batteri av största modell (Varta Ultra Dynamic 95 Ah) och allt har funkat bra sedan dess. Möjligen börjar det bli dags för byte nu fast jag är inte färdig med den diagnosen ännu. I min V70 -15 sitter ett fabriksmonterat originalbatteri av ordinär storlek men även det med AGM-teknik. Har inte haft några problem med det heller, trots de mycket låga temperaturer som vi hade även i Mellansverige i mitten av denna månad.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av joel80
TheDog: Hur ser ditt körmönster ut? Mycket korta resor?

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]