Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av otto84
Någon som vet vilken reservdel det är som ska bytas OM det nu visar sig att den läcker i vattenmanteln?
Serviceteknikern sa något om att det fanns en reservdel att byta och den skulle kosta ca 5000 kr. När jag sedan gick till reservdelskillen och kollade på sprängskissen hittade vi en artikel som kallades "Mantel" (artikelnummer VO 3730128) och den skulle bara kosta ca 500 kr. Det verkade även finnas en annan artikel (artikelnummer VO 3731374) som kostade ca 3500 där denna mantel ingick + lite andra saker.
Om det räcker att byta mantel för 500 kr så gör jag självklart det istället för att köpa begagnad värmare.

Edit: Hittade även delarna på nätet men priset på Volvo var ju bättre
VO 3730128: http://www.skandix.de/en/spare-parts/in ... g/1023118/
VO 3731374: http://www.skandix.de/en/spare-parts/in ... g/1023123/
av andersuw
otto84 skrev:Någon som vet vilken reservdel det är som ska bytas OM det nu visar sig att den läcker i vattenmanteln?
Serviceteknikern sa något om att det fanns en reservdel att byta och den skulle kosta ca 5000 kr. När jag sedan gick till reservdelskillen och kollade på sprängskissen hittade vi en artikel som kallades "Mantel" (artikelnummer VO 3730128) och den skulle bara kosta ca 500 kr. Det verkade även finnas en annan artikel (artikelnummer VO 3731374) som kostade ca 3500 där denna mantel ingick + lite andra saker.
Om det räcker att byta mantel för 500 kr så gör jag självklart det istället för att köpa begagnad värmare.

Edit: Hittade även delarna på nätet men priset på Volvo var ju bättre
VO 3730128: http://www.skandix.de/en/spare-parts/in ... g/1023118/
VO 3731374: http://www.skandix.de/en/spare-parts/in ... g/1023123/
Jag har aldrig haft anledning att pula med värmaren för egen del. Men gissningsvis, och av Volvos sprängskiss att döma, cirkulerar kylvätskan mellan den del Volvo kallar "mantel" (och på vars insida förbränningen äger rum) och det Volvo kallar "värmeväxlare" (värmarens yttre skal). Om det läcker någonstans i/vid värmeväxlaren, kylvätskepumpen eller kylvätskeslangarna och dessas anslutningar borde du ha goda möjligheter att upptäcka det om du demonterar tillräckligt för att se värmaren ordentligt, särskilt om du kör värmaren lite grann så att kylvätskan pumpas runt i den. Du kan också ställa bilen i snön för att lättare se eventuellt dropp.

Läcker det inte på utsidan kan det mycket väl vara manteln det är fel på. Rimligen kan du då byta bara den delen. Alternativt kan du byta den större del där manteln ingår (3731374) och som Volvo kallar "brännarenhet". Men det verkar overkill om det nu visar sig vara just manteln det är fel på. I det här läget bör man kanske också överväga att byta hela värmaren mot en begagnad från skroten. Det kanske kostar mer i delar men besparar dig jobbet med att plocka isär och sätta ihop värmaren.
av runis
Ingen av dissa delarna vil lösa dit problem med din värmare.Inget vatten sirkulerar gjennom dessa.Du har en lekasje i huset til värmaren din,var vattnet blir pumpat inn och ut.Leta en begagnad värmera er min råd
av otto84
runis skrev:Ingen av dissa delarna vil lösa dit problem med din värmare.Inget vatten sirkulerar gjennom dessa.Du har en lekasje i huset til värmaren din,var vattnet blir pumpat inn och ut.Leta en begagnad värmera er min råd
Aha! Nu börjar jag förstå konstruktionen. Inget vatten mellan mantel och värmeväxlare utan inuti själva värmeväxlaren (höljet). Men då lutar det nog åt en begagnad värmare istället. Tack för svar.
av andersuw
runis skrev:Ingen av dissa delarna vil lösa dit problem med din värmare.Inget vatten sirkulerar gjennom dessa.Du har en lekasje i huset til värmaren din,var vattnet blir pumpat inn och ut.Leta en begagnad värmera er min råd
Ja det kan nog vara så att "huset" (det Volvo kallar "värmeväxlare") är en dubbelsidig behållare och att kylvätskan cirkulerar i den snarare än mellan "huset" och det Volvo kallar "manteln". Det är förstås enklare att få behållaren tät om den bara består av en enda del. När jag tidigare kikade på "manteln" i Volvos sprängskiss var jag också lite förbryllad över att man ritat dit små prickar på den. Kanske är dessa helt enkelt hål genom vilka avgaserna kan pressas ut mot värmeväxlaren för att värmen skall utnyttjas maximalt innan de går vidare till värmarens avgasrör.

Sedan återstår det förstås fortfarande att se om det verkligen är i själva värmeväxlaren det läcker. Enligt vad jag kan se är detta fel mycket ovanligt även om det förekommer.
av andersuw
otto84 skrev:Då var det alltså artikelnummer VO 3731164 som mekanikern på volvo menade.
Ja. I vart fall har värmeväxlaren det artikelnumret.
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]