Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mreviil
#1041318
Hejhej! Nu ska ni få en riktig utmaning..
För ett par dagar sen va jag på väg hem, det va rätt halkigt ute så däcken spann till en del och när jag växlade till 2an tvärdog bilen och har inte startat sen dess. Den Chinnar men inget mer..
Jag har bytt bränslerelä, styrbox, luftmassemätare, fördelar lock, tändläges givare och tändmodul men inget händer.
Jag har sett så att kamremmen snurrar och det gör den, jag har kollat så att bränslepumparna surrar, de gör dom, bränsle kommer in och bränsle kommer tillbaka vid returen, gnista finns och spridrarna verkar funka som dom ska, allt verkar alltså vara som det ska men inget liv i bilhelvetet!!
Kan någon snälla hjälpa mig innan jag eldar upp hela bilen??
#1041457
Du verkar ju ha bytt en hel del.
Men har du bytt rotor och tändkablar?
Och sist, men inte minst, tändstift?
När det gäller E-motorer, alltså k-jet, är de VÄLDIGT känsliga för dåliga stift!

Mvh/Håkan
#1041488
Mreviil skrev:Chinnade lite och såg att remmen hade flyttat sig
Detta var ett nytt ord för mig, chinnade?? Förmodar att du "fått runt" motorn så du sett att kamaxeln rör sig. Men om den "hoppat över" någon eller några kuggar så följer kammen med även om den står fel i förhållande till vevaxeln. På 240 sitter fördelaren kvar på sidan på motorblocket och drivs också av kamremmen. Det kan även "hoppa över" där. Du måste "nolla" motorn så att alla 3 märkena stämmer. Märket på vevaxeln på 0 på kåpan, märket på kamaxelhjulet ska stå "nästan" rakt upp mot ett märke på plasten bakom och rotorn i fördelaren ska peka mot ett streck i kanten på fördelaren. Om alla dessa stämmer är motorn 0. Det glöms ofta bort att man ska/bör eftersträcka kamremmen åtminstone en gång under dess livslängd.

Mvh
Lennart
#1041507
lennarte skrev:
Mreviil skrev:Chinnade lite och såg att remmen hade flyttat sig
Detta var ett nytt ord för mig, chinnade?? Förmodar att du "fått runt" motorn så du sett att kamaxeln rör sig. Men om den "hoppat över" någon eller några kuggar så följer kammen med även om den står fel i förhållande till vevaxeln. På 240 sitter fördelaren kvar på sidan på motorblocket och drivs också av kamremmen. Det kan även "hoppa över" där. Du måste "nolla" motorn så att alla 3 märkena stämmer. Märket på vevaxeln på 0 på kåpan, märket på kamaxelhjulet ska stå "nästan" rakt upp mot ett märke på plasten bakom och rotorn i fördelaren ska peka mot ett streck i kanten på fördelaren. Om alla dessa stämmer är motorn 0. Det glöms ofta bort att man ska/bör eftersträcka kamremmen åtminstone en gång under dess livslängd.

Mvh
Lennart
Kollar man detta genom att helt enkelt ta bort hela kåpan? Bör ett av kuggen vara trasiga?
#1041552
Du skall få ett par bilder till LennartE's beskrivning.

Bild
Här ser du kamremmen. Du ser också röda markeringar. Dom skall vara dels med märkningar på remmen, vita streck och dels med märkningar på remhjulen. Ser ut ungefär som körnslag men någon millimeter djupare. Lägg märke till att vevaxelremhjulet och kamaxelremhjulet skall ligga som en tänkt linje genom axelcentrum och märkningen. I detta läget har remmen rört sig några kuggar så märket på vevaxeln och remmen har inte kontakt längre, men det är bara att räkna kuggar baklänges. Och mellanaxelhjulet skall med sin märkning ligga vågrätt genom centrum och ut i hjulets periferi.

Bild
Här ser du en bild på en fördelare. Det är kanske inte till en 240, men principen är densamma. Rotorn skall peka vinkelrätt ut från motorns längdlinje och vara över märket i fördelarkanten. Då har du tändläge för cylinder 1.

Om nu dessa båda, remmen med sina märkningar på hjulen och fördelaren stämmer, så har du nollställt motorn. Samtidigt skall du kunna se detta på gradtalet till förtändningen. Det skall också vara noll. Tyvärr saknar jag bild på just det, men det torde framgå om man tittar efter. I detta läget ser du på märkningarna om remmen har hoppat över eller inte.

Lite överkurs: Tändföljden är 1 3 4 2. Och fördelaren snurrar medurs. Och vevaxeln roterar 2 varv när kamaxeln och fördelaren har roterat 1 varv.
#1041577
Mreviil skrev: måste ta bort kylaren och allt för att se ordentligt?
Det behöver du inte. Det räcker att ta bort den övre halvan av plastkåpan så ser du kamhjulet, och fördelarlocket så du ser strecket. Nedre halvan av kåpan sitter kvar så du se var 0 är. Skalan på kåpan är graderad från "minus" 10º via 0º till 30º. Detta är för att kolla tändläget på äldre modeller, på nyare är det bara nollan som är intressant. Du för kanske borsta rent remskivan innan du hittar "strecket" där. Tändläget justeras automatiskt från tänd och bränsleboxarna. Ska du byta remmen får du (kanske) ta bort kylaren, men inte för att kolla. Det fattas inga kuggar (vanligtvis) utan remmen bara "hoppar över" (dåligt sträckt)

Mvh
Lennart

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]