Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1034864
Nu har broms och baklyktorna verkligen fått spader! Jag har endast bromsljuset som sitter i bakrutan som fungerande. Dessutom har jag endast ett fungerande baklyse. När jag bromsar slutar även detta att fungera tillfälligt. Är det någon idé att köpa nya baklyktor från skruvat för att få någon ordning på strulet? Kan det vara något relä som pajat? Bilen ska in på verkstan på fredag igen.
av NilsO
#1034919
En bra mekaniker eller bilelektriker kan snabbt ta reda på vad felet är genom att göra några enkla felsökningar. Då vet han/hon också vad som behöver göras och vilka delar som behöver bytas. Belysningen på 740 är mycket enkelt konstruerad – det finns inget behov av att gissa.

Med all respekt så tycker jag inte det låter som att den tidigare mekanikern riktigt visste vad han sysslade med.

Så om du inte själv kan lura ut vad felet är (allt som behövs är en vanlig testlampa för 12 V) så försök hitta rätt person som kan det. Det blir nog både billigare och går snabbare i slutänden.
av nivenko
#1036138
Var i kontakt med umeås enda specialiserade bilelektriker på telefon och han sa att jag skulle sätta dit nya baklysen så det ligger två nya på posten. Fortsatte krånglet skulle han kolla vad som var felet. Var dessutom förbi den andra mekanikern så nu har jag två bakljus igen samt två av tre fungerande bromsljus.
av nivenko
#1039410
Såg att Nils O kunde färgerna på kablarna till bakljusen på 945 i en annan tråd. Är det samma på 745 16v 88b? Har nu införskaffat nya baklyktor samt lamphållare och ska byta vid en drägligare temperatur, -20 är alldeles för kallt även inne på OK. Det ska antagligen inte vara något problem att flytta kabel för kabel men det skulle vara fint att ha facit om det fortsätter att jävlas. Lamphållarna måste jag köpa på volvo och det var dyra plastbitar :-(
Kjell
#1044582
När kylan gav med sej började allt fungera igen utan att jag gjorde något åt dej. Nu jag nya baklysen och lamphållare för dryga 1500:- liggandes. Jag kommer att sätta dit dem innan besiktningen men det brådskar inte i nuläget. Undrar om det kan ha varit fukt som frysit någonstans i o med köldknäppen som ställde till det efter det att reparatören fixade det första felet. Totala kostnaden för ett initialt krånglande bromsljus har alltså kostat dryga 2000:- . Det är inga stora summor då det är den första krånglet på tre år på en bil som jag gav 250:- för. Då hade den nytt bromssystem och avgassystem. Sen la jag ut knappt 5000:- direkt efter köpet på byte av kamrem , packboxar, drivremmar, tändkablar och tändstift. Bilen har trots allt varit billig i drift och knappast sjunkit i värde :-) . Jag skulle tro att en ordinarie service på en nyare bil är betydligt dyrare. Tack för alla hjälpande kommentarer.
av nivenko
#1067809
Ska besiktiga bilen på torsdag så jag tänkte byta ut de krånglande bakljusen, jag hade fortfarande felindikering av och till bl a på vänster blinkers och backljus samt på ett bromsljus. Efter att ha bytt ut bakljusen och lamphållare funkar blinkers och bak o backljus. Men då dyker nästa problem upp, nu lyser alla tre bromsljusen ständigt! Vad kan orsaka ett sådant fel? I Ume finns det tydligen bara en bilelspecialist och han har kö. Är det någon som känner till ngn vanlig bilmek som är bra på el?
#1069417
Nu har bilen varit inne hos Umeås enda bilelektriker och det kostade 1000:- . Det har tydligen varit någon av de tidigare ägarna som varit klåfingrig och gjort egna "lösningar" på kabeldragningarna som gjorde att han behövde en timme för att mäta upp och ordna reda i kabelhärvan. Nu är problemen förhoppningsvis lösta så att den går genom besiktningen nästa torsdag. Att ett så relativt enkelt fel ska orsaka så svåra problem.
#1069461
nivenko skrev:Det har tydligen varit någon av de tidigare ägarna som varit klåfingrig och gjort egna "lösningar" på kabeldragningarna som gjorde att han behövde en timme för att mäta upp och ordna reda i kabelhärvan
Du har ingen uppfattning om hur och vad felet var? Extra, extra bromsljus i överkant på bakrutan som var populärt en gång i tiden?? kopplingar till dragkrok eller " bara" jordfel??? Det kan ju varit kabelbrand någon gång i tiden också.
#1069645
Han sa något om problem med kablar till draget men det fanns också kablar som "blev över" och lite annat strul så han behövde sätta dit bättre kabelskor samt att det var något med ett relä, kommer inte ihåg vilket. Nåväl nu är strulet över efter ett kvartal och jag har nya lyktor, lamphållare och glödlampor samt alla kablar är korrekta så nu ska det dröja innan jag behöver bekymra mej om denna del av pärlan igen. Med tanke på att bilen bara kostade 250:- så är det inte så farligt att totalt behöva betala något över 3000:- för att avhjälpa det första felet och detta efter dryga tre år.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]