Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en Volvo V70 -03 2.4T som köptes med ändrör, detta ser inget vidare ut och tänkte passa på att byta ut det nu när Mekonomen har lite rabatt. Jag har hittat ovalt som är 90x70 mm och som passar 2 tum eller 2.1/2 tum, fungerar någon av dessa? Eller är det 3 tum man ska ha till denna bilen?
snowman skrev:Hej,

Jag har en Volvo V70 -03 2.4T som köptes med ändrör, detta ser inget vidare ut och tänkte passa på att byta ut det nu när Mekonomen har lite rabatt. Jag har hittat ovalt som är 90x70 mm och som passar 2 tum eller 2.1/2 tum, fungerar någon av dessa? Eller är det 3 tum man ska ha till denna bilen?
Vet att avgaspipan på min V70 T5 -02 har en diameter på ca 60 mm (d.v.s. ungefär 2,5 tum). Vågar inte garantera att det är samma som på din 2.4T men skulle ändå tippa på det.
White skrev:Det bästa är väl att mäta på det som sitter? Jag menar, så blir det rätt.:)
Hehe jo självklart, har dock inget skjutmått och det sitter som sagt redan ett ändrör på som jag inte plockat av än. Men visst finns det ingen given storlek så får jag plocka av ändröret och mäta, lär dock inte hinna göra det idag tyvärr.
andersuw skrev:
snowman skrev:Hej,

Vet att avgaspipan på min V70 T5 -02 har en diameter på ca 60 mm (d.v.s. ungefär 2,5 tum). Vågar inte garantera att det är samma som på din 2.4T men skulle ändå tippa på det.
Aha, låter troligt, lär ju förmodligen inte ha mindre än vad du har på den bilen då. Siktar på ett 2 oxh 1/2 " rör då så ska de nog funka, annars får jag lämna tillbaka.
snowman skrev:
White skrev:Det bästa är väl att mäta på det som sitter? Jag menar, så blir det rätt.:)
Hehe jo självklart, har dock inget skjutmått och det sitter som sagt redan ett ändrör på som jag inte plockat av än. Men visst finns det ingen given storlek så får jag plocka av ändröret och mäta, lär dock inte hinna göra det idag tyvärr.
Aha! Vet faktiskt inte vilken grovlek på 2,4T tyvärr. Ett tips på slutror däremot är Simons, de har en del att välja på. :)
kniifen skrev:På min 2.4T -00 så är det 63,5mm som funkar då jag bytte till biltema ljuddämpare.
Hehe okay, ja då återstår det att se hur detta blir, det finns ju en liten justerings möjlighet men 1.5 cm kanske är lite väl mycket, vi får se.
Det var detta ändröret jag köpte : http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... r-pa2285sv

Bild

Nu när jag håller det till så ser jag att det är för långt, skulle gissar på att det måste kapas hela vägen ner till där de skuret ut i röret, d.v.s där det är tänkt att man ska klämma åt röret runt avgasröret.

Frågan är om det är okay att såga av det och sen klyva röret på liknande vis igen? Eller är risken stor att röret kommer rosta upp då? Jag antar att det svarta är någon typ av skydds massa.

Jag har någon dag till på öppet köp så går det inte att korta det så måste det tillbaka snarast.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]