Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban12
Har använt den elektriska motorvärmare (PTC-Värmare) Men jag kan inte säga annat än att den är värdelös, det blir ju ingen värme i bilen om man kör förklimatiseringen.

Kan tycka att den ska ge mer värme i bilen än vad den gör även fast de tänker på elförbrukningen men så länge sladden är inne i väggen så spelare det ju ingen roll, det är en annan sak om den går på läge effekt under färd kan jag tycka. Tex om man kör i Pure så kanske den ska gå på låg effekt.

Är det någon annan som har funderat på detta?
Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. Det tar längre tid att få det varmt med den igång än om man kör dieselvärmaren.. Men det är ju inte så konstigt då dieselvärmaren har en effekt på 6kw.. Mer än det dubbla man kan få ut som max från medföljande sladden, och troligen 3-4ggr mer än effekten PTC-värmaren jobbar med.

Vad har du för värme inställd i bilen? Den ska ju gå på senast inställda temperatur om jag förstått rätt.. (så den också kyler om det skulle vara varmare..)

Om du väljer att sätesvärmen och rattvärmen också ska gå ingång när du förvärmer så kommer det kännas varmare att sätta sig i bilen i allafall.. Det kanske är ett bra sätt att slippa slå igång dieselvärmaren
av Jäverhammar
Kanske tänkt fel om tiden. Är väl samma på nya TE som på "gamla" motorerna, att man ställer avresetiden och inte starttiden för värmaren. Detta gav iaf mig många kalla morgnar tills jag upptäckte vad jag gjorde fel :)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Jag tycker också elvärmaren är rätt kass, men jag laddar på 10 a så kanske det är därför, det blir typ 2kw
Användarvisningsbild
av joel80
Det är inte bara kupén som värms.. det "viktiga" som värms är batteriet.
av Robban12
-25 ute, du kan glömma PTC-Värmaren.. Den ger inte ens en behaglig temperatur vid -2 ute. PTC ska värma kupé vad jag förstår. Det som gäller är dieselvärmaren där det är minusgrader iaf.

Tror de ha gjort något fel för tex bmw har ju PTC-Värmare i deras bilar för att det inte kan få dieselvärmare i deras bilar som värmare motor och kupé och deras PTC värmer fort upp kupé när man börjar köra några hundra meter trots kall motor.

Tänk er att köpa en bil idag utan en dieselvärmare och dessutom inte kan värma motorn. Det måste ju vara idioter som köper dessa bilar.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja den värmer kupén, men inte speciellt effektivt då den använder "resurser" till att värma batteriet också. Utan PTCn kommer man inte kunna starta i pure-läget och köra på batteri om det är några minusgrader ute.. då tar det några km innan batteriet är uppvärmt.

Är det kallare än runt -5 ute verkar det vara så att dieselvärmaren behövs för att hjälpa till att få behaglig värme i kupén. Dock klarar PTCn att få bort is och så från rutorna i allafall ner till -10 om man ger den lite tid. (I allafall dom få dagarna det varit runt -10 här i år...) :D

I "riktiga" elbilar är elvärmen betydligt bättre än vad hybridens är.. Man har ju byggt den med vetskap om att man har dieselvärmaren som hjälp när det är ordentligt kallt.

Jag tror inte jag kommer köpa en fossilbil någonsin igen.. Nästa blir en ren elbil, bara det kommer en som klarar 30mil på riktigt som inte kostar som en Tesla. Men inom 3-4 år kommer jag kunna välja och vraka! År 2020 har vi i sämsta fall 30% av nybilsförsäljningen som elbilar och i bästa fall runt 70%.. Kom ihåg att jag sa det! ;)
Användarvisningsbild
av volvobrasse
joel80 skrev:
Om du väljer att sätesvärmen och rattvärmen också ska gå ingång när du förvärmer så kommer det kännas varmare att sätta sig i bilen i allafall.. Det kanske är ett bra sätt att slippa slå igång dieselvärmaren
Detta har jag undrat över då det gäller bensinvärmaren i min V60. Är det möjligt att värma upp även dessa via brnslevärmaren? Är det valbart?
Användarvisningsbild
av joel80
Inte om du inte har hybrid av vad jag förstått.. Det skulle nog dränera 12v-batteriet för snabbt. Dieselvärmaren i sig har ju ingen generator och laddar inte batteriet.

Kanske skulle gå via elektrisk värmare?
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]