Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pasi84
Hej! Går i tankarna att byta till en äldre volvo, typ 240-940 serien. Kör mycket med bilen så ju snålare den går desto bättre men det viktigaste är att den ska vara så underhållsfri som möjligt, utöver vanliga slitagedelar och service såklart. Vilken modell rekommenderas?
Hade en 240 från 1981 med B23A och jag saknar den bilen, startade alltid! Så nu är jag nog på väg tillbaks till volvo som det ser ut som nu iaf..
//Pasi
Användarvisningsbild
av White
Jag hade valt en 940 av -98 års modell (sista modellen). Väldigt lättskruvade och fortfarande en "bekväm" bil trots åldern.

Att se upp med i rostväg:

# Batterihyllor.
# Reservhjulsbalja.
# Rambalkar vid länkarmsstagens nitade konsoler.
# Golv inne i hörnan vid främre domkraftsfästen.
# Skärmkanter.
av pasi84
White skrev:Jag hade valt en 940 av -98 års modell (sista modellen). Väldigt lättskruvade och fortfarande en "bekväm" bil trots åldern.

# Batterihyllor.
# Reservhjulsbalja.
# Skärmkanter.
Ja rosten är inga problem, har en mercedes nu så :mrgreen: Vad ska man välja för motor då eller finns det olika att välja på? Hur är automaterna?
Användarvisningsbild
av SvenB
pasi84 skrev:hur är denna? Gillar färgen och att den har skinn :)
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_96 ... ?ca=16&w=2
Är dessa sexor törstiga?
Underbara bilar. Men är inte bränslsnåla, speciellt inte i stadstrafik.
Användarvisningsbild
av White
pasi84 skrev:
White skrev:Jag hade valt en 940 av -98 års modell (sista modellen). Väldigt lättskruvade och fortfarande en "bekväm" bil trots åldern.

# Batterihyllor.
# Reservhjulsbalja.
# Skärmkanter.
Ja rosten är inga problem, har en mercedes nu så :mrgreen: Vad ska man välja för motor då eller finns det olika att välja på? Hur är automaterna?
Finns B230FK (lågtrycksturbo) och B230FT (fulltrycksturbo) att välja på. Har själv en lågtrycksturbo med automatlåda och det är en underbar bil. :)
av pasi84
StefanN skrev:Trevlig motor, jag snittade på 1.5 med min när jag körde 960.
Vad drar den landsväg och blandad körning?
av pasi84
White skrev:
pasi84 skrev:

# Batterihyllor.
# Reservhjulsbalja.
# Skärmkanter.
Finns B230FK (lågtrycksturbo) och B230FT (fulltrycksturbo) att välja på. Har själv en lågtrycksturbo med automatlåda och det är en underbar bil. :)
Vad har du för förbrukning?
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS