NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1027340
Hej.

Köpte nyligen en Volvo V50 T5 -08, och då det är december nu köpte jag även ett par Volvo orginal fälgar på blocket och på dem satt dubbfria michelin däck, 205/55/R16.

Bilen har jag fått berättat för mig kräver 16" fälgar då skivorna på T5:an är större och inte rymmer 15" fälgar.
Har nu varit och satt på dessa däck och Vianor, som utförde bytet sa ingenting om att de var för små, men vid färden hem igen upptäcktes ett "kluckande" ljud som ökar när man gasar på och blir tydligare när man bromsar, det låter alltså högre.
Frågan är vad det är som orsakar ljudet. Det känns inte som att något går emot hjulet för då hade det väl låtit hela tiden? Dessutom hade bilen gissningsvis stannat snabbare när man släpper gasen, om någonting hade gått emot, eller?

/Peter
#1027357
Det är absolut inte så lösa att jag kan rucka på dem med fingrarna, men visst kunde man dra någon lite mer. Men det låter fortfarande.
Om någon nu var lite lös, skulle det påverka att ljudet blir högre när man bromsar?
#1027364
Styfen skrev:Det är absolut inte så lösa att jag kan rucka på dem med fingrarna, men visst kunde man dra någon lite mer. Men det låter fortfarande.
Om någon nu var lite lös, skulle det påverka att ljudet blir högre när man bromsar?

Du skulle nog behöva ha hjulet avlastat ( upplyft bil) när du känner på bultarna och samtidigt kolla så att fäljarna verkligen ligger an mot bromsskivan
Navhålet är väl i rätt dimension 63 mm så inte fäljarna kommer från en äldre volvo med 65 mm navhål
#1027409
leiwi skrev:
Styfen skrev:Det är absolut inte så lösa att jag kan rucka på dem med fingrarna, men visst kunde man dra någon lite mer. Men det låter fortfarande.
Om någon nu var lite lös, skulle det påverka att ljudet blir högre när man bromsar?

Du skulle nog behöva ha hjulet avlastat ( upplyft bil) när du känner på bultarna och samtidigt kolla så att fäljarna verkligen ligger an mot bromsskivan
Navhålet är väl i rätt dimension 63 mm så inte fäljarna kommer från en äldre volvo med 65 mm navhål
Jag får ringa dem som monterade hjulen igår och höra om man kan kolla så att de gjorde allt rätt.
Ja det är 63mm, de har suttit på en C30 tidigare och de ska ha samma ET mått och NAV hål.

dieselputte skrev:Just att det låter när du gasar och bromsar får mig att misstänka slitna bakre bussningar i främre länkarmar, så kolla dessa.
Det märkliga är att det var helt felfritt igår när jag körde på sommardäcken och nu precis efter montering så börjar det låta.
#1027455
Bussningen kan ju ha tagit skada när länkarmen åker ned till sitt nedersta läge vid hjulbytet. Normalt vid körning når inte länkarmen så lågt. Be någon gå vid sidan av bilen för att se vad som händer när du bromsar vid rullning framåt. Hjulet kan röra sig lite bakåt pga flexibilitet i bussningen, men är det stor rörelse och i kombination med ljud/klick så kan bussningen vara slut.

Det är rätt vanligt med slitna bussningar på bilar som har ett högt vridmoment (T5, D5 , 2.0D), speciellt när de börjar bli lite till åren.
#1027523
Som kuriosa på tal om slitna länkarmsbussningar så är mina inne på sista versen, inte en T5 utan en 1.8F men lika gammal som din bil (2008). Så det kan ju oavsett vara värt att kolla upp.

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&ari[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid[…]