Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag skulle byta däck på S60in igår men fick endast bytat 3 av 4. Höger framdäck var tokigt hårt åtdraget och då använde jag ändå ett verktyg som detta för att lossa :

Bild

2 hylsor gick dock isönder, en Biltema 10 år och en Kamasa. Bilen var inne tidigare för att laga just detta däcket så troligen har de draget åt den tokigt hårt på verkstaden.

Nu behöver jag iallafall köpa något nytt verktyg. Har hört om krafthysla, är det en sådan som gäller? och kanske ett hantag som detta :
Bild
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000021313/

Såg annars detta verktyget som verkar smidigt

Bild
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000023930/

Någon erfarenhet? 350 kr är dock i överkant för att lossa bilmuttrar.
Ja man ska använda enbart sexkant krafthylsor till hjulmuttrarna så är risken mindre att man förstör muttern med ett dragskaft så kan du ju förlänga med ett kraftigt rör för att orka lossa muttern.

Förstår mej inte på vissa däckfirmor som alltid använder högsta momentet på mutterknackarna när dom drar fast hjulet :evil:
6-kant hylsa, långt skaft och inte bryta så släpper nästan vilken bult/mutter som helst. Själv tog jag till en 5 eller 6m gammal parabolstång jag har liggandes för att lossa centerbulten för hjullagret :P

"Gung-taktik" brukar fungera bra också för tjuriga bultar/muttrar. Att ta i tills man blir blå brukar oftasts sluta med trasiga verktyg och en bult/mutter som sitter lika mycket fast som innan, men nu med ett hånflin åt dig också ;)
åk tillbaka til verkstaden o begär att de lossar bultarna !
Biltema verktyget du länkar (det blå) är kasst. Eftersom vinkeln mellan skaftet och hylsan inte är 90 grader är det väldigt lätt att hylsan slinter och drar bulten rund. Det första verktyget du använt är bättre, lättare att dra rakt då.

Tire Torq har jag inte använt själv men principen verkar ju rätt vettig.
Är det skruvar (alltså inte muttrar) så kan ett (välriktat) slag med en handslägga rakt på skruvskallen hjälpa. Fungerar ju så klart inte med dom moderna alu. fälgarna med skruvarna försänkta, men utmärkt på stålfälgar. Jag är "uppvuxen" med VW 12/1300 och Mercedes 190/200 på -60 och -70-talet. Då fick man lära sig många "genvägar" :lol:

Mvh
Lennart
Biltemas svarta krafthylsor har ja haft i massor med år. Använder både dragskaft och mutterknack.

En liten vinkel vill i alla fall jag ha på skaftet så man kommer ut lite från skärmkanterna. Ingen risk att runddra något så länge hylsan är på ordentligt.
Jag använder sedan länge ett sådant där Tire Torq på nedersta bilden. Bästa biltillbehöret jag köpt i hela mitt liv och har tagit ned ångestnivån vid däckskifte till noll. Skönt att veta att man alltid kan få av en bult utan att hålla på och rycka och ha sig i ett skaft. Bara att veva och utväxlingen sköter resten.
Perra83 skrev:En liten vinkel vill i alla fall jag ha på skaftet så man kommer ut lite från skärmkanterna. Ingen risk att runddra något så länge hylsan är på ordentligt.

Håller med. Så länge hylsan sitter ordentligt på muttern/bulten så är risken minimal att det slinter eller sneddrar, precis som du sa :P
Min hylsa börjar bli lite sliten faktiskt, men en 50kr's hylsa med dryga 10år på nacken kan man väl inte begära så mycket av längre :D

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]