NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Giant
Hej!
Jag är helt ny här på forumet och behöver eran hjälp.
Efter några tankar med BF95 börjar motorn spika vid gaspådrag och när det blir uppförsbacke så det blir lite motstånd. Vissa dagar spikar den mer andra dagar så spikar den inte alls.
Byter jag bränsle till e85 så går motorn genast mycket bättre men efter några tankar utav den varan så börjar motorn gå ojämnt och "puffar" på tomgång istället.

Jag har testat injektor cleaner och funderar på om spridarna kanske kan spotta snett? Nya spridare?
Uppdatering av programvaran kanske? Bilen har inte varit inne på en volvoverkstad på i alla fall 5 år.

Jag har läst massor på forumet länge utan att vara medlem och det är ett toppenforum!
Senast redigerad av 1 Giant, redigerad totalt 0 gånger.
av prahna
Du måste låta motorstyret förstå att du bytt bränsle. Direkt efter tankning med annat bränsle än innan ska du köra ca 70km i ett sträck för att den ska mappa om sig. Du kan be verkstaden aktivera en "kalibreringskörning" med. Har för mig att det är en viss hastighet och växel som gäller...
av Giant
Aha, är det så. Jag har läst i handboken att man ska hålla en jämn hastighet av ca 80km/h i minst 15 minuter för att den ska hinna med en bränsleanpassning, jag har antagit att mina 50km till jobbet skulle räcka.
Jag ska prova!:)
av prahna
Vet inte om du måste tanka fullt eller om det räcker med att öppna tanklocket för att trigga detta...du bör nog ha så rent E85 alt 95 i tanken som möjligt...alltså tom tank sedan tanka fullt.
av Rådlös
Eftersom du säger att du har läst på forumet, så har du säkert sett det tidigare. Men vi tar det en gång till: Håll dig till ett bränsle hela tiden. Håll inte på och växla bränsle fram och tillbaka, E85 -- bensin. Och om du ändå måste göra det, se till att motorn får Adaptera, som är ordet på motorspråk för det som beskrivs i dom tidigare inläggen.
Man kan uttrycka det i bestämda regler med exakta hastigheter i en viss tid eller körsträcka. Och man kan också säga rent generellt: Kör i landsvägsfart, 70 - 80 - 90 km/tim någon mil eller två, så skall styrdatorn adaptera. Avbryt inte denna processen i tanke att fortsätta nästa dag. Då börjar processen om från Noll och det kan bli så att det aldrig blir färdigt om man bara kör korta sträckor.
Kanske det här med att öppna tanklocket fungerar som en sorts trigger? Annars är det så att styrdatorn får signal från Lambdasonden att bränslekvaliteten inte är som tidigare. Alltså Lambdasonden gav signal till en annorlunda luft-bränsleblandning för att kunna hålla Lambda 1 och styrdatorn "agerar" efter det.
Och man kan nog säga lite lugnande, så länge inte motorlampan/symbolen tänds så är läget under kontroll.

Men det låter allvarligt att bilen inte har varit på service! Menar du kanske inte varit på en auktoriserad Volvoverkstad? Men har varit på andra verkstäder? Bara man följer serviceschemat och får dom programuppdateringar som kommer via Volvo, så går det ju att göra så också.
av prahna
Om du inte servat alls och kört etanol så är det inte alls omöjligt att din olja är helt kass....
av Rådlös
Samma sak gäller även bensin... :roll: :roll: :roll:
En av oljans uppgifter är ju att fånga upp sot och koksavlagringar. Det är därför man byter olja och filter regelbundet. Oavsett vilket bränsle man kör på så läcker det alltid lite bränsle förbi kolvringar ner i oljetråget. I fallet bensin så blandar den sig med oljan. Dom är ju av samma ursprung. Etanol däremot blandar sig ogärna och motvilligt med vanlig motorolja. Därför byter man motorolja med tätare intervaller i en FFV-bil. (FFV = Etanolbil) Ett annat skäl att etanol löser sot och koks lite bättre än bensin och motorolja.
En enkel metod att få bort etanolen ur oljan är att helt enkelt köra motorn ordentligt genomvarm. Då kokar etanolen bort och även eventuell bensin. Eller uttryckt på ett annat sätt: Undvik kallstarter och korta körningar. Motorvärmare finns fabriksmonterad i alla FFV och långkörningar kan man improvisera med utflykter och handelsresor på helger när man har tid.
av Giant
Olja och filter byter jag själv var 1000e mil, 2000 kupefilter och varje 6000 även stift och luftfilter;).
Jag kör 10 mil om dagen till och från jobbet och nästan aldrig kortsträckor och motorn började spika på bensin som jag alltid hade kört på, tänka e85 är en del av "felsökningen".
Volvoverkstäder är så vitt jag vet dom enda som har uppdatering till styrsystemet det är väl det ända man missar med att inte lämna in bilen till Volvo?;)
Och eftersom jag har läst på forumet under lång tid rådlös så här jag också snappat upp det du skrev och och jag jag har också nollat bränsleadaptionen och kört in en ny körcykel men det hjälpte inte.
av niclas88
Rådlös skrev:Eftersom du säger att du har läst på forumet, så har du säkert sett det tidigare. Men vi tar det en gång till: Håll dig till ett bränsle hela tiden. Håll inte på och växla bränsle fram och tillbaka, E85 -- bensin. Och om du ändå måste göra det, se till att motorn får Adaptera, som är ordet på motorspråk för det som beskrivs i dom tidigare inläggen.
Man kan uttrycka det i bestämda regler med exakta hastigheter i en viss tid eller körsträcka. Och man kan också säga rent generellt: Kör i landsvägsfart, 70 - 80 - 90 km/tim någon mil eller två, så skall styrdatorn adaptera. Avbryt inte denna processen i tanke att fortsätta nästa dag. Då börjar processen om från Noll och det kan bli så att det aldrig blir färdigt om man bara kör korta sträckor.
Kanske det här med att öppna tanklocket fungerar som en sorts trigger? Annars är det så att styrdatorn får signal från Lambdasonden att bränslekvaliteten inte är som tidigare. Alltså Lambdasonden gav signal till en annorlunda luft-bränsleblandning för att kunna hålla Lambda 1 och styrdatorn "agerar" efter det.
Och man kan nog säga lite lugnande, så länge inte motorlampan/symbolen tänds så är läget under kontroll.

Men det låter allvarligt att bilen inte har varit på service! Menar du kanske inte varit på en auktoriserad Volvoverkstad? Men har varit på andra verkstäder? Bara man följer serviceschemat och får dom programuppdateringar som kommer via Volvo, så går det ju att göra så också.

Det är inte min erfarenhet på min C30 2,0F. Jag har blandat 95 och etanol hej vilt! Har bytt bränsle och bara kört ca 2-3 minuter. Har inte märkt att bilen har reagerat nått alls. Den går som den alltid gått, med lite mer kraft med etanol!!
av niclas88
Giant skrev:Hej!
Jag är helt ny här på forumet och behöver eran hjälp.
Efter några tankar med BF95 börjar motorn spika vid gaspådrag och när det blir uppförsbacke så det blir lite motstånd. Vissa dagar spikar den mer andra dagar så spikar den inte alls.
Byter jag bränsle till e85 så går motorn genast mycket bättre men efter några tankar utav den varan så börjar motorn gå ojämnt och "puffar" på tomgång istället.

Jag har testat injektor cleaner och funderar på om spridarna kanske kan spotta snett? Nya spridare?
Uppdatering av programvaran kanske? Bilen har inte varit inne på en volvoverkstad på i alla fall 5 år.

Jag har läst massor på forumet länge utan att vara medlem och det är ett toppenforum!
Hade en Audi A4 1,8 förut som spikade vid hög belastning, hällde in nån cleaner och det försvann!
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?

Returfjädern i dörrlåset har g&ari[…]