Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av marina
#1020200
Hejsan!
Min jäkla bil krånglar ibland, vinterläget stutsar mellan W och E hela tiden .
Å bilen går ju dö trögt nu, går inte att kickdowna heller.
Jag prata med en kompis och ha sa att jag kunde koppla ut säkringen/relät på den......så jag undrar om detta går.
Bilen drar med soppa nu och tar 100år innan jag kommer upp i laglig hastighet *suckar*
Detta problem kommer lite då och då när bilen känner för det..

Kan någon tala om hur jag skall gå till väga med detta

Med vänlig hälsning Marina
Användarvisningsbild
av frasse4
#1020343
Är du säker på att det är W-läget som spökar och inte lådan som går i limp-home? I det senare fallet "ska" pilen lysa i panelen. I W-läge startar lådan på 3:an så det blir lite segt, men vid kick-down ska den växla ner till 2:an. Så är inte fallet vid limp-home tror jag, då den alltid går på 3:an. Det kan ju vara glapp i själva knappen, så jag skulle prova att blåsa rent den med tryckluft om du har tillgång och spraya lite elektronikspray alt. kanske köpa en beg knapp? http://www.tradera.com/item/302209/2015 ... -v90-91-98
av TourettesGuy
#1020531
Hade samma problem me min 965 - 97 när ja råka lägga i "L" växeln lite klantigt i en backe...trodde lådan kraschat när den hamna i d sk. limp-home läget och varningslampan "pil upp" lyste för jämnan... Bilen vart seg å varvade på 3an bara...(limp-home) Men vid enstaka uppstarter funka bilen som vanligt trots att lampan "pil upp" fortfarande lyste men felet kom tillbaka igen...nån sa att stäng av bilen, dra växelspaken fram och tillbaka mellan toppen och botten många gånger... Starta sedan som vanligt å kör...och kommer felet inte tillbaka på ca 10 uppstarter i följd så slocknar varningslampan automatiskt. Jag trodde inte på det, lät för otroligt..men då jag kört en vecka utan att slirandet/limp home läget kommit tillbaka så slocknade plötsligt varningslampan och bilen går som en klocka än... :)

Och rör inte knapparna W S å E så länge dom blinkar...dom varnar bara att systemet inte funkar...ha E el S i hela tiden tills "Pil upp" varningslampan en dag slocknar...då kan du börjar talla på knapparna igen.
av eljanne
#1020689
Hej tror tyvärr att du har samma problem som jag, S/W/E lampor blinkande OD-PIL lyse
och bil går i service läge, svag som tusan.
Hoppas att det går bättre för dig, Jag vet inte själv hur jag skall gå vidare. (Stavning dyslexi)
Här är min pågående historia med service firma. http://www.serco.se/bil/volvo-960.html
M.v.h
J
----
Bil Volvo 960 91  Gått ca 16100Mil Motor bytt vid 9000Mil

Här är vi nu med ett surt ärende!nov 2015
Vad gör vi för att komma vidare.?
Vad är rimligt?.
Vad är tilläggs kostnaden för byte (enligt felkod) solenoid, med facit i hand så kanske solenoid visade fel redan från början?)
alternativt växellåda (borde den inte hålla mer än 16000mil)
Kom med ett förslag så båda parter blir nöjda (lika missnöjda)
Jag är kanske lite för känslomässigt involverad i bilen.

                  Kund  läst på efter föregående års service 2014. 15800mil gjordes
                  nollning av felkod  för växeläges väljare.
    Kund hållit igång bil genom nollning av OD-PIL  genom att lossa batteripol över
                natten,detta fungerat tillfredsställande vid torr väderlek. 
                PNP-Switch? som krånglar enligt vad kund läst.  

Bilen lämnades in med OD-PIL och S/W/E lampor blinkande.
Kund nämnde detta att PNP-switch ofta krånglar. Visste inte vad felkods utrustning skulle visa vid detta fel.

Bilfirma Bytte denna växellägesväljare.
2999:-
Bilen hämtades och kund kunde köra 5km, sedan dök pil upp.

Bilen lämnades in igen med OD-PIL och S/W/E lampor blinkande.
Här tror jag att det blev fel, om det inte finns givare som känner av oljans skick,
Vet inte vad felkoder visade.(anm.kund läst på ytterligare efter hämtning)
Olje byte chansning för att hålla nere kostnader för kund detta för att solonoid S1oS2 sitter sitter så krångligt till?.

Bilfirma Bytte olja o rekond medel..
3014:_
Bilen hämtades och kund kunde köra ca5mil, sedan dök pil upp.
Rådet att köra bilen frisk

Bilen lämnades in igen med OD-PIL och S/W/E lampor blinkande.
Här är vi nu med ett surt ärende!
2015-nov 13
Bil hämtades kunde köra 5km sedan dök OD-PIL och S/W/E lampor blinkande.
14/11 batteri-pol bort över natten 3stopp 8km --"--
======================================================
Tidigare mail
Hej
Hoppas på en bra och rimlig lösning för båda. Bolla gärna med s
låter lite brutalt med byteslåda som kanske har föråldrade S1S2 solenoider kan förstå om det är ett surt ärende för er också särskilt om oljebytet gjordes innan byte av solenoider.
Lät vettigt som s sade, läsa felkod beställa schema magnetkontakt byte,.
Läste på lite mer eftersom jag inte har bil. Behöver öva både på att skriva och koda css för internet. En gång i tiden (när alla fåren var i hagen) var jag ganska skarp inom elektronik, solenoid är ju en elektromagnetisk kontakt. S1S2 som är elektriskt slut om ohm talet i drag spolen ökat(exS2:15ohm-160ohm) eller om den mekaniska delen kärvar. Och sitter den mekaniska delen i växellådan så var det kanske inte så tokigt som det lät att ”köra bilen frisk” efter besök nr2.
Googlade runt och såg att många Volvos har samma problem.
Lösningen där för flera har varit.
Läsa felkoder:
1: PNP-switch
Test.Koder (PNP Diagnosis. växel/trans i PARK. Nyckel till #2.
Tryck ner bromspedal växla ur från PARK. Om det går så fungerar PNP is working.
3-1-3 FAulty signal from gear position sensor (PNP-switch)
2: Solenoid S1 S2 (
2-1-2 Short-circuit to battery voltage in solenoid S2 circuit
2-2-1 Short-circuit to ground in solenoid S2 circuit or control module fault
2-2-2 Solenoid S2 open-circuit
it is possible that s2 solenoid is sticking because the oil isnt good.
1-1-2 Solenoid S1 short-circuit to battery voltage
1-2-1 Solenoid S1 short-circuit to ground or control module fault
1-2-2 Solenoid S1 open-circuit

3:Flush trans (mer vid trög växling)

Länkar. After PNP change and solenoids S1 och S2 car better than ever. Så vill jag ha det...
http://volvoforums.com/forum/volvo-260- ... tch-61246/
av eljanne
#1102353
Efter många turer fungerar bilen som NY.
Har kört över 20 mil med en massa start och stopp ,tidigare kunde jag bara öka några km innan bilen hamnade i service läge.

1: Läs felkod i OBD
2: Eventuellt mät felande komponent i mitt fall solenoid s2.
(andras problem: oxidation på kontakter samt pnp, hade själv ett skumt problem tidigare som löstes med kontakt rengöring av reläer och kontakter.)
3:Byt olja och filter
Det slutade med att jag som vanligt tvingades göra andras jobb,
jag hittad komponent som inte bilia(4e bilverkstad besöket 1a hos bilia) kunde få tag på (Solenoid s2).
Kröp under bilen och tömde ut oljan och bytte solenoid S2 samt filter,
rengjorde olje- tråg från gegga. Automatväxellådan hade med största sannolikhet aldrig varit öppnad sedan den tillverkades 1990. 16tusenmil


Slutsats: tro inte att de som utger sig för att kunna kan.
Gammal bil.
Kontakt problem i t.ex. automatväxel väljare (pnp), kontaktdon, reläer osv.
även en automat växellåda kan behöva ny olja och filter någon gång i sitt liv.
Jag tror faktiskt inte att det är fel på min utbytta solenoid, det var nog snarare att den inte orkade släppa igenom gegga i stället för olja.
Det ända jag fått ut av detta är text för att leka med html /responsivedesign
och bilen har numera en egen hemsida. http://www.serco.se/bil/volvo-960.html http://www.serco.se/bil/volvo-960.html
Nu mår bilen bättre än mig,

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]