Hej tror tyvärr att du har samma problem som jag, S/W/E lampor blinkande OD-PIL lyse
och bil går i service läge, svag som tusan.
Hoppas att det går bättre för dig, Jag vet inte själv hur jag skall gå vidare. (Stavning dyslexi)
Här är min pågående historia med service firma.
http://www.serco.se/bil/volvo-960.html
M.v.h
J
----
Bil Volvo 960 91 Gått ca 16100Mil Motor bytt vid 9000Mil
Här är vi nu med ett surt ärende!nov 2015
Vad gör vi för att komma vidare.?
Vad är rimligt?.
Vad är tilläggs kostnaden för byte (enligt felkod) solenoid, med facit i hand så kanske solenoid visade fel redan från början?)
alternativt växellåda (borde den inte hålla mer än 16000mil)
Kom med ett förslag så båda parter blir nöjda (lika missnöjda)
Jag är kanske lite för känslomässigt involverad i bilen.
Kund läst på efter föregående års service 2014. 15800mil gjordes
nollning av felkod för växeläges väljare.
Kund hållit igång bil genom nollning av OD-PIL genom att lossa batteripol över
natten,detta fungerat tillfredsställande vid torr väderlek.
PNP-Switch? som krånglar enligt vad kund läst.
Bilen lämnades in med OD-PIL och S/W/E lampor blinkande.
Kund nämnde detta att PNP-switch ofta krånglar. Visste inte vad felkods utrustning skulle visa vid detta fel.
Bilfirma Bytte denna växellägesväljare.
2999:-
Bilen hämtades och kund kunde köra 5km, sedan dök pil upp.
Bilen lämnades in igen med OD-PIL och S/W/E lampor blinkande.
Här tror jag att det blev fel, om det inte finns givare som känner av oljans skick,
Vet inte vad felkoder visade.(anm.kund läst på ytterligare efter hämtning)
Olje byte chansning för att hålla nere kostnader för kund detta för att solonoid S1oS2 sitter sitter så krångligt till?.
Bilfirma Bytte olja o rekond medel..
3014:_
Bilen hämtades och kund kunde köra ca5mil, sedan dök pil upp.
Rådet att
köra bilen frisk
Bilen lämnades in igen med OD-PIL och S/W/E lampor blinkande.
Här är vi nu med ett surt ärende!
2015-nov 13
Bil hämtades kunde köra 5km sedan dök OD-PIL och S/W/E lampor blinkande.
14/11 batteri-pol bort över natten 3stopp 8km --"--
======================================================
Tidigare mail
Hej
Hoppas på en bra och rimlig lösning för båda. Bolla gärna med s
låter lite brutalt med byteslåda som kanske har föråldrade S1S2 solenoider kan förstå om det är ett surt ärende för er också särskilt om oljebytet gjordes innan byte av solenoider.
Lät vettigt som s sade, läsa felkod beställa schema magnetkontakt byte,.
Läste på lite mer eftersom jag inte har bil. Behöver öva både på att skriva och koda css för internet. En gång i tiden (när alla fåren var i hagen) var jag ganska skarp inom elektronik, solenoid är ju en elektromagnetisk kontakt. S1S2 som är elektriskt slut om ohm talet i drag spolen ökat(exS2:15ohm-160ohm) eller om den mekaniska delen kärvar. Och sitter den mekaniska delen i växellådan så var det kanske inte så tokigt som det lät att ”köra bilen frisk” efter besök nr2.
Googlade runt och såg att många Volvos har samma problem.
Lösningen där för flera har varit.
Läsa felkoder:
1: PNP-switch
Test.Koder (PNP Diagnosis. växel/trans i PARK. Nyckel till #2.
Tryck ner bromspedal växla ur från PARK. Om det går så fungerar PNP is working.
3-1-3 FAulty signal from gear position sensor (PNP-switch)
2: Solenoid S1 S2 (
2-1-2 Short-circuit to battery voltage in solenoid S2 circuit
2-2-1 Short-circuit to ground in solenoid S2 circuit or control module fault
2-2-2 Solenoid S2 open-circuit
it is possible that s2 solenoid is sticking because the oil isnt good.
1-1-2 Solenoid S1 short-circuit to battery voltage
1-2-1 Solenoid S1 short-circuit to ground or control module fault
1-2-2 Solenoid S1 open-circuit
3:Flush trans (mer vid trög växling)
Länkar. After PNP change and solenoids S1 och S2 car better than ever. Så vill jag ha det...
http://volvoforums.com/forum/volvo-260- ... tch-61246/