- fre 13 nov 2015, 16:07
#1020231
En diff, eller differentialväxel delar upp ingående momentet på två (eller fler) axlar. Det är det som gör att hjulen kan snurra olika fort, vilket de behöver göra när du till exempel svänger. I princip alla bilar har en differentialväxel på de drivande axlarna. En del system för fyrhjulsdrift har också en differentialväxel som fördelar momentet mellan axlarna och tillåter att de snurrar olika fort. Denna differentialväxel brukar populärt kallas "mellandiff". Vanligtvis ger dessa system kontinuerlig fyrhjulsdrift. Om det inte finns några diffbromsar eller diffspärrar kan teoretiskt all effekt sliras bort på ett hjul, varför det är vanligt med diffbroms och/eller diffspärr i dessa system för att ge bättre framkomlighet.
Haldex och visco ligger mellan axlarna och reagerar på hastighetsskillnader mellan axlarna. Visco gör det mekaniskt när vätskan i kopplingen stelnar. Det drivande hjulen behöver därför slira ett tag innan bilen blir fyrhjulsdriven. Haldex låser när systemet upptäcker att det slirar. Det går rätt snabbt -- hur snabbt beror på vilken variant/version av haldex.
När haldex/viscokoppling är öppen överför den inget moment. Bilen är då tvåhjulsdriven. När haldex/viscokopplingen är stängd fördelar den inte momentet mellan axlarna -- de är mekaniskt låsta vid varandra. Kopplingen fungerar då som en låst mellandifferential och ser till att minst två hjul snurrar på bilen. De är därmed inte differentialväxlar även om de ligger mellan axlarna.
Vill du veta mer om hur diffar fungerar kan du titta här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Differentialv%C3%A4xel
Det är på grund den mekaniska ihopkoppling mellan axlarna i system med mellandiff som alla hjul bör vara lika stora. Annars får du mer slitage än nödvändigt på diffen. En viscokoppling reagerar också mekaniskt på varvtalsvariation mellan axlarna och är ännu känsligare för olika storlek på hjulen än bilar med mellandiff. Haldex kontrollerar elektroniskt om något hjul slirar. Systemet är tillräckligt intelligent för att inse om axlarna har olika stora hjul och låser inte för det. Därför kan du ha olika storlek på hjul i bilar med elektroniskt inkopplad fyrhjulsdrift (t.ex. Haldex), medan du inte bör ha det på kontinuerligt fyrhjulsdrivna system med mellandiff.
milktrucker skrev:haldex och visco är just mellandiff, eftersom det sitter mellan axlarnaNej, varken Haldex eller visco är en mellandiff.
En diff, eller differentialväxel delar upp ingående momentet på två (eller fler) axlar. Det är det som gör att hjulen kan snurra olika fort, vilket de behöver göra när du till exempel svänger. I princip alla bilar har en differentialväxel på de drivande axlarna. En del system för fyrhjulsdrift har också en differentialväxel som fördelar momentet mellan axlarna och tillåter att de snurrar olika fort. Denna differentialväxel brukar populärt kallas "mellandiff". Vanligtvis ger dessa system kontinuerlig fyrhjulsdrift. Om det inte finns några diffbromsar eller diffspärrar kan teoretiskt all effekt sliras bort på ett hjul, varför det är vanligt med diffbroms och/eller diffspärr i dessa system för att ge bättre framkomlighet.
Haldex och visco ligger mellan axlarna och reagerar på hastighetsskillnader mellan axlarna. Visco gör det mekaniskt när vätskan i kopplingen stelnar. Det drivande hjulen behöver därför slira ett tag innan bilen blir fyrhjulsdriven. Haldex låser när systemet upptäcker att det slirar. Det går rätt snabbt -- hur snabbt beror på vilken variant/version av haldex.
När haldex/viscokoppling är öppen överför den inget moment. Bilen är då tvåhjulsdriven. När haldex/viscokopplingen är stängd fördelar den inte momentet mellan axlarna -- de är mekaniskt låsta vid varandra. Kopplingen fungerar då som en låst mellandifferential och ser till att minst två hjul snurrar på bilen. De är därmed inte differentialväxlar även om de ligger mellan axlarna.
Vill du veta mer om hur diffar fungerar kan du titta här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Differentialv%C3%A4xel
Det är på grund den mekaniska ihopkoppling mellan axlarna i system med mellandiff som alla hjul bör vara lika stora. Annars får du mer slitage än nödvändigt på diffen. En viscokoppling reagerar också mekaniskt på varvtalsvariation mellan axlarna och är ännu känsligare för olika storlek på hjulen än bilar med mellandiff. Haldex kontrollerar elektroniskt om något hjul slirar. Systemet är tillräckligt intelligent för att inse om axlarna har olika stora hjul och låser inte för det. Därför kan du ha olika storlek på hjul i bilar med elektroniskt inkopplad fyrhjulsdrift (t.ex. Haldex), medan du inte bör ha det på kontinuerligt fyrhjulsdrivna system med mellandiff.