- ons 11 nov 2015, 20:58
#1019816
Knackanden vid kall motor enbart kan vara "piston slapping", dvs kolven (-arna) i en kall motor har större spel pga att lättmetallen krymper (och växer) mer än stålet vid temperaturförändringar. När den är kall uppstår "slammer" när kolvarna vänder i ÖDP, särskilt om kolvarna är slitna. Ljudet uppstår när kolven undre del slår mot cylinderväggen när kolven "tippar över" vid ÖDP vid arbetstakten (vid tändningen). Vid varm motor är kolvglappet mindre och det låter inte. Kolvbultsglapp brukar vara rätt skarpt knack, värre vid last och höga varv och ändras inte till det bättre vid varm motor. Vevstakslager kan ge otäckt slammer vid låg last och lite halvhögt varv, ramlager ger dovt knackande värre vid last.
Om du har en klassisk fördelarepå denna kan det vara en sliten centrifugalregulator som ger för hög tändning vid för låga varv, det brukar låta illa när motorn är kall (kolvslammer).