Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Henkeosd
Hejsan!

Lämnade in min käraste ägodel på byte av bromsslangar då jag inte hade tid att göra det själv. Bromsarna fungerade exemplariskt. Verkstaden får inte till luftningen av systemet och efter två dagar får jag tillbaka bilen med bara en fungerande bromskrets.

Luftar själv och får inte till det. En krets går att lufta genom att man lägger tryck på bromspedalen men inte den andra.

Med tryckluft får jag igenom vätska i båda kretsarna men pedalen blir svampig och efter ett tag tänds varningslampan för bromsarna igen.

Trodde att huvudbromscylindern tagit stryk så renoverade den med nya packningar utan resultat.

Alltså: En krets bygger inte upp något tryck. Det finns heller inget läckage i systemet.
av Henkeosd
Hej! Bytt balla fyra fram. Jag tycker heller inte att det kan vara så mkt som felar. Luftar hela systemet enligt serviceboken.
Användarvisningsbild
av lennarte
Henkeosd skrev:Hej! Bytt alla fyra fram. Jag tycker heller inte att det kan vara så mkt som felar. Luftar hela systemet enligt serviceboken.
Kollat så alla sex nipplarna är kvar och luftade ? Det missas ibland att det är så många nipplar fram som ska luftas. Plus dom två där bak.

När det ska bytas slängar på äldre bilar brukar jag plocka ut klossarna och lägga ett plattjärn (5mm) i stället och pumpa ut kolvarna innan jag tar bort slangarna. när dom nya slangarna är monterade trycker jag tillbaka kolvarna och luften följer då med ut behållaren. Sedan suger jag upp det gamla och fyller på ny vätska. Funkar bra om någon nippel ar trasig om man gör det innan man monterar bort slangarna.

Mvh
Lennart
av Henkeosd
lennarte skrev:
Henkeosd skrev:Hej! Bytt alla fyra fram. Jag tycker heller inte att det kan vara så mkt som felar. Luftar hela systemet enligt serviceboken.
Kollat så alla sex nipplarna är kvar och luftade ? Det missas ibland att det är så många nipplar fram som ska luftas. Plus dom två där bak.

När det ska bytas slängar på äldre bilar brukar jag plocka ut klossarna och lägga ett plattjärn (5mm) i stället och pumpa ut kolvarna innan jag tar bort slangarna. när dom nya slangarna är monterade trycker jag tillbaka kolvarna och luften följer då med ut behållaren. Sedan suger jag upp det gamla och fyller på ny vätska. Funkar bra om någon nippel ar trasig om man gör det innan man monterar bort slangarna.

Mvh
Lennart
6st fram? Hittar bara 2 på varje OK. Är det sant som du säger så har jag missat 2. Bilen har inte abs.

Luftade huvudbromscylindern imorse och pedalen blir nu stum halvägs ner. Startar jag bilen med servo ramlar den dock ner i botten. Kan det fastna luft i hbc?

Kan det bli fel i kretsen för varningsventilen så att den inte släpper på vätska till en bromskrets?
Användarvisningsbild
av lennarte
Henkeosd skrev:6st fram? Hittar bara 2 på varje OK. Är det sant som du säger så har jag missat 2.
Har du 4-kolvsok, ska du ha 6 st nipplar. Då sitter det en nippel på utsidan och en på insidan på dom nedre kolvarna och en gemensam överst till båda övre kolvarna. Det finns 2-kolvsok också, då är det bara 2 nipplar. ABS har bara 2 slangar. E.v sitter 4-kolvsoken bara på 240, blev osäker.

Mvh
Lennart
av Henkeosd
Lite uppdatering:

Renoverade huvudbromscylindern med delar från meka.se. Men den var dock hur fin somhelst inuti så var nog onödigt. Problemet låg dock i att det är nästan omöjligt att lufta cylindern efter att man tömt den. 14 luftningar.. 2 på verkstad, 2 med hemmavolvoskruvare och 10st själv. Nu är bromsar bilen tillfredsställande bra och bromskretslampan har slocknat.

Förstår att volvo satte avluftningsnippel på senare modeller.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag brukar lufta huvudcylindern innan jag monterar den. Alltså fylla på vätska, och pumpa med fingrarna som "backventiler" och sedan skruva i bromsrören först. När allt är monterat så börjar jag med och lufta genom bromsrörsnipplarn på huvudcylinder först så jag är säker på att det inte är någon luft kvar i huvudcylindern. Jag luftar genom att öppna alla nipplar och låta bromsvätskan "leta sigenom igenom" systemet, och givetvis kolla så der inte tar slut i behållaren. Slutligen stänger jag alla nipplar, fyller på så det är fullt i behållaren öppnar en nippel, trycker ner pedalen och spärrar pedalen nere medan jag stänger nipplen, släpper upp pedalen öppnar nipplen, trycker ner pedalen och spärra den nere o.s.v tills alla nipplarna är "genomgångna". Det är en fördel att vara 2 till sådana här jobb. Men då jag numera alltid jobbar ensam, får man finna utvägar för att lösa det

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Nexus
Stötte på samma problem efter bytt alla 4 slangar fram. Fick lossa rören på huvudcylinder tills det kom vätska. Men ena nippeln på höger oket kom det aldrig vätska från. Var stopp i kanalen innanför luftnippel . Gjorde rent sen lät det linna tills ingen luft kom. Pedalen blev tvärstumm direkt och nu tar bromsarna perfekt.
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]