Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

volvo244gle skrev:Det här är förmodligen ett "worst case scenario"!
Testet då de släpper ut HC-gas i kupén och tänder på börjar tre minuter in i filmen:
Haha :mrgreen:

Den där såg jag för några år sedan, de tömmer ju flera burkar inne i kupén och tänder en tändsticka. Osannolikt förlopp som sagt... (PO)
Varför är det så svårt att pytsa i det som SKA vara i systemet!?
För inte laborerar ni väl med bränsle/kylsystem på samma sätt?
Visst kan det kanske anses vara dyrt att fylla och reparera systemet på rätt sätt, men att fylla det med nåt som inte systemet är avsett för är bara dumt och beror väl mest på ren jävla snålhet!
Nä, dra ner på chips, läsk och annat onödigt så har ni råd att reparera systemen som man ska och bör göra...
Då tycker jag att du ska fylla på med R134a nästa gång din värmepump hemma går sönder, för den är byggd på exakt samma sätt. Fast, hoppsan!, där körde de visst med gasol... Konstigt...
erikn skrev:Då tycker jag att du ska fylla på med R134a nästa gång din värmepump hemma går sönder, för den är byggd på exakt samma sätt. Fast, hoppsan!, där körde de visst med gasol... Konstigt...
Oavsett var där är för köldmedium så skall även denna hanteras av certifierad personal som vet hur det ska hanteras och har rätt utrustning för detsamma.
Risken med gasol i bilar är ju inte att det sakta läcker ut utan att det vid en kollision kan skapa effekter som man inte vill ha i ett sådant sammanhang!
Hilmer skrev:Varför är det så svårt att pytsa i det som SKA vara i systemet!?
För inte laborerar ni väl med bränsle/kylsystem på samma sätt?
Jag laborerar med precis allt! :D Det är både kul och lärorikt.

Vad gäller R134a så är det klart att jag kunde ha köpt burkar med kylspray istället på Biltema.
De innehåller mer eller mindre ren 134a och kostar 99 kr/st.
Tre stycken hade behövts, så under 300 spänn för en "riktig" fyllning som ändå inte hade grävt något större hål i plånboken.
Men hur kul är det på en skala? ;)

Gasol (som är ett varumärke, men låter roligare än HC-blandning) har dessutom flera fördelar mot R134a:

* Det är jättebilligt. Man behöver inte krångla med att ta rätt på gasen vid ev. reparationer.
Det är bara släppa ut laddningen till atmosfären och tanka i ny soppa när man är klar. :-)-)

* Gasol är betydligt bättre för miljön, bidrar knappt till växthuseffekten.
R134a håller som bekant på att fasas ut p.g.a. dess höga GWP-värde.

* Gasol är effektivare, ett överlägset köldmedium helt enkelt.
R600a/iso-butan används i alla moderna kylar och frysar för att de ska klara de allt högre kraven på effektivitet.

* Gasol är inert och bryts inte ner av fukt som R134a gör. Fukt är dock fortfarande dåligt för PAG-oljan i systemet.

* Gasol är kompatibelt med alla typer av oljor, mineral som PAG och POE.
Man får även bättre oljetransport, men som regel högre löslighet i oljan vilket kan kräva en högre viskositet på denna.

* Gasol är lättare. Det behövs inte ens halva vikten köldmedium jämfört med R134a.
Och just med tanke på hur biltillverkarna jagar vikt...

* Tillgängligheten. Det går att få hem färdiga satser från t.ex. Envirosafe där det bara är att koppla på och börja krana i gas.
Vill man ha riktig R134a och ändå göra det själv så blir det värre då HFC-gaser inte får säljas hursomhelst så fort de är avsedda att hamna i en kylmaskin. :roll:
I princip så återstår då bara att åka iväg till en AC-verkstad som fyller på efter konstens alla regler med obligatorisk läcksökning.

Om vi går in på faran vid en krock så känns det ganska givet att gasol i AC:n inte kommer vara till någon direkt fördel.
Frågan är istället hur stor nackdel och fara det kommer kunna bli?
Runt 500 g gas har vi, som vid en mosad kondensor kommer rusa ut under några minuter och ganska omedelbart spädas ut i luften till ofarliga nivåer.
Jämför med bensin eller för all del spolarvätska i hög koncentration, som kommer finnas kvar och utgöra fara för brand under en betydligt längre tid.

Sen är ingen krock den andra lik och det kan finnas hur många faktorer som helst som spelar in... (I)

Är man orolig över vad gasol i AC:n kan ställa till med så bör man i första hand försöka få ner fyllnadsmängden till ett minimum.
Ett kylskåp med R600a innehåller sällan mer gas än vad som finns i en vanlig ciggtändare. Lampan är dessutom placerad utanför kylutrymmet eller av LED-typ om den sitter invändigt.
volvo244gle skrev:Vill man ha riktig R134a och ändå göra det själv så blir det värre då HFC-gaser inte får säljas hursomhelst så fort de är avsedda att hamna i en kylmaskin.
Jag köpte R134a från AutoCool i England ett par ggr (första gången med "fyllare"). 3-de gången fick jag mil från dom, tullen hade stoppat paketet i Malmö och skickat tillbaka det. Detta var c:a 2009, ett tag efter jag övertagit min 745 -a. Fick pengarna och ursäkter tillbaka och använde Biltemas Campingas istället tills jag hittade Envirosafe. Och AC-n funkar fortfarande... :lol:

Mvh
Lennart

Jordfel, sök på det här så f[…]

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]