Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

mikebike skrev:
Rådlös skrev:En fråga bara: Menar du verkligen M7 ? Visserligen finns det M7-gängor (någonstans), men dom ingår inte i dom vanliga serierna. M6, M8 och M10 är säkert tusen gånger vanligare.
På min V70N bytte jag ut alla synliga skruvar på motorn mot rostfria, dock gick jag bet på skruvarna till toppkåpan: M7.

Bild
Nice, nu blev jag avundsjuk, dax för en motortvätt!! :mrgreen:
Jag hade nog varit försiktigt med rostfria skruv i aluminium. Har en tendens att fastna fruktansvärt. Läs på båtforum om alla trix för att få ur rostfritt ur aluminium. Finns många ide'er om vilket fett man måste använda vid montering.
Mina erfarenheter med aluminum som kletat på rostfritt gör att jag aldrig skulle våga pröva detta i en motor där gängpaj blir extra jobbigt.
Man ska vara lite försiktig när man byter skruvar och muttrar till bättre kvalitet, åtminstone sådana som sitter i plåtkaross. Min pappa bytte rostiga skruvar i en plåtkaross till rostfria, för att slippa krångla med rostiga skruvar framöver. Då fick han rosthål i plåten istället, runt skruvhålen. Men skruvarna blänkte fint. Han tyckte detta var mycket förargligt, eftersom han kunde detta med offeranoder i teorin, men ändå inte förstått hur det fungerade i praktiken.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS