Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1008779
Momentum skrev:
permikael skrev: Hur ren är en bränslevärmare?
Mycket mindre farliga avgaser än de som en motor avger, särskilt vid kallstart av motorn
Fast det luktar värre från (diesel-)värmaren än från avgasröret.
#1009324
Hur funkar det med värmestolarna, går dessa igång när man fjärrstartar bilen? Den kombinationen borde vara obligatorisk då skinnet är kallt oavsett att man kört dieselvärmaren en bra stund, men om värmestolarna fick gå i tio minuter innan man sätter sig i bilen skulle det vara betydligt behagligare för de ädlare delarna.
#1009497
mikebike skrev:
Momentum skrev:
permikael skrev: Hur ren är en bränslevärmare?
Mycket mindre farliga avgaser än de som en motor avger, särskilt vid kallstart av motorn
Fast det luktar värre från (diesel-)värmaren än från avgasröret.
Var lite det jag menade, när värmaren på S60:in drar igång, brukar det ofta lukta ordentligt, något som det aldrig gör via avgasröret?
#1009594
mikebike skrev:Fast det luktar värre från (diesel-)värmaren än från avgasröret.
permikael skrev:Var lite det jag menade, när värmaren på S60:in drar igång, brukar det ofta lukta ordentligt, något som det aldrig gör via avgasröret?
Jag skulle tro att värmaren släpper igenom en del oförbrända kolväten, men mycket små mängder NOX och partiklar.
Vad som är värst kan diskuteras, men stanken från värmaren gjorde att jag bytte bil (i förtid).
#1346343
Johannnes skrev: ons 30 sep 2015, 19:34
patnil68 skrev:Så för att sammanfatta så att inte tråden fylls av antaganden...
¤Nej, ditt fordon är för gammal,
¤Nej din motortyp (5-cyl, ICKE VEA) omfattas inte heller ens på MY16,
¤Nej, det hjälper inte att uppdatera vare sig VOC-app eller att lämna bilen på verkstad för mjukvaruuppdatering.
Det stämmer att jag har 2.4 d och AWD och ej VEA motorn. När jag var inne på Volvos hemsida och läste så förstod jag att det gällde VEA motorn endast. Men man tycker att om den är en ren programmeringgrej som görs att det borde erbjudas till alla Volvo med VOC.
Hittat lösning på ikke VEA motorer?

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]

Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]