Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1007497
Hej alla

Jag har en Volvo XC60 D5 2014 R design och har en fråga gällande VOC appen och dess ERS (engine remote start) funktion.
Vad jag vet så skall man genom appen kunna starta motorn och sedan kunna välja att antingen kyla eller värma bilen i max 15 min.
Min fråga är sådan: på min app finns inte denna möjlighe trots att jag uppdaterat till senaste programvara (appen).
Jag har för tillfället app version: 3.1.0

Vet någon om man måste uppdatera mjukvara i bilen för att kunna erhålla den funktionen? Eller gäller det endast 2015 års modeller?

Berätta gärna av er erfarenhet eller om någon lyckats fixa det på sin 2014 bil.

Mvh
Johannes
#1007698
Se det så Johannes, du slipper riskera att bli lagbrytare eftersom de flesta har bilar inom tomgångskörningsreglerat område. En motor på tomgång renar inte några avgaser och jag fattar bara inte hur detta kan vara tillåtet. Cancerpartiklarna bara sprutar på parkeringsplatserna bland småbarn o vuxna bara för att vi ska vara så in i helsikes bekväma. Ren dubbelmoral hos Volvo som försöker ha en miljöprofil. Den enda gång jag kan tycka det är motiverat och där det funnits länge är i öken- o arktiska länder.
#1007838
Exquattro skrev:Se det så Johannes, du slipper riskera att bli lagbrytare eftersom de flesta har bilar inom tomgångskörningsreglerat område. En motor på tomgång renar inte några avgaser och jag fattar bara inte hur detta kan vara tillåtet. Cancerpartiklarna bara sprutar på parkeringsplatserna bland småbarn o vuxna bara för att vi ska vara så in i helsikes bekväma. Ren dubbelmoral hos Volvo som försöker ha en miljöprofil. Den enda gång jag kan tycka det är motiverat och där det funnits länge är i öken- o arktiska länder.
Hur ren är en bränslevärmare?
Denna funktionen är ju skit smidig, man kyler ju faktisk ner bilen en hel del på 1minut :-)-)
#1008024
patnil68 skrev:Så för att sammanfatta så att inte tråden fylls av antaganden...
¤Nej, ditt fordon är för gammal,
¤Nej din motortyp (5-cyl, ICKE VEA) omfattas inte heller ens på MY16,
¤Nej, det hjälper inte att uppdatera vare sig VOC-app eller att lämna bilen på verkstad för mjukvaruuppdatering.
Det stämmer att jag har 2.4 d och AWD och ej VEA motorn. När jag var inne på Volvos hemsida och läste så förstod jag att det gällde VEA motorn endast. Men man tycker att om den är en ren programmeringgrej som görs att det borde erbjudas till alla Volvo med VOC.
#1008028
Exquattro skrev:Se det så Johannes, du slipper riskera att bli lagbrytare eftersom de flesta har bilar inom tomgångskörningsreglerat område. En motor på tomgång renar inte några avgaser och jag fattar bara inte hur detta kan vara tillåtet. Cancerpartiklarna bara sprutar på parkeringsplatserna bland småbarn o vuxna bara för att vi ska vara så in i helsikes bekväma. Ren dubbelmoral hos Volvo som försöker ha en miljöprofil. Den enda gång jag kan tycka det är motiverat och där det funnits länge är i öken- o arktiska länder.

Jag förstår vad du menar, men på sommaren när det kan bli 25-30 i skuggan och man har bilen parkerad på ett ställe utan så kan det koka i bilen. I länder söder om Sverige där det blir ännu varmare på sommaren är det ännu mer aktuellt, speciellt om det ska färdas spädbarn i bilen.
När man använder appen för att kyla ner kupen och motorn startas så är väl tanken att man kort därpå flyttar sig till bilen och åker iväg. Oavsett om man startar bilen för att kyla eller för att direkt sätta sig i bilen och åka iväg så sprutas det ut cancerpartiklar. Har man startat upp bilen innan för att kyla har man fått upp bilens arbetstemperatur också något.
#1008593
Reningen fungerar bättre när motorn är varm. Eller fungerar alls, kanske man ska säga. När bilen står på tomgång är belastningen låg och uppvärmningen sker långsamt. Därför är det miljömässigt bättre att köra iväg bums.

Sen är det en annan sak att lagstiftning om tomgångsbegränsning kolliderar med lagstiftning om att man ska kunna se ut genom rutorna när man kör iväg. Utan att ha värmt i förväg drabbas man ofta av åternedisning när man kör iväg med nyskrapade rutor. Efter några hundra meter går det inte att se något vettigt igen. Med lite värme i förväg slipper man det.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]