Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag gör enligt följande:

Ser till att börja med till att jag har bromsvätska upp till max-strecket, sedan kopplar jag på en luftare (från mekonomen) som via däckets lufttryck pressar ner luft i bromssystemet via locket på bromsvätskebehållaren! Detta gör att man slipper sitta å pumpa!
Sedan börjar jag med oket (längst ifrån behållaren) höger bak, sedan vänster bak, höger fram, vänster fram och till sist huvudcylindern.
av Addekarlsson
För att förtydliga lite, man ska alltså INTE pressa i luft o bromssystemet. Man ska pressa genom bromsvätska bara. Så när man kommit ner till minimumstrecket i behållaren, så ska man fylla på ny bromsvätska innan man fortsätter.

Och som Jocke säger, man börjar med det hjul som är längst ifrån behållaren, för bästa luftning.
Glöm inte att du har hydraulisk koppling på din glt, och den ska luftas oxå. Sitter en nippel på cylindern nere på sprängkåpan.
Men när man luftar den ska man se upp, för den har inte många millimeter tillgodo i bromsvätskeburken. Man kör väldigt lätt tomt på bromsvätska när man luftar kopplingen.

Vill man göra det ännu enklare, så knatar man in på närmaste volvoverkstad och beställer hem en bromsluftare som har artikelnr 44 510 600 hos Bima.
Den kostar ca 800 kr, och är hur underbar som helst. Koppla den till en komperssor, anslut till luftnippeln bara. Sen rä det bara spärra handtaget och stå beredd att fylla på ny bromsvätska hela tiden.

Bild på denna bromsluftare...

Bild
JWL avluftare, för broms-, kopplings- och styrsystem. Vakuummetoden, ett nytt sätt som ger bättre resultat på kortare tid. Rek. arbetstryck 8 bar.

Samt reservnippel för anslutning till luftnippel som har artikelnr 44 516 116. Pris på denna vet jag inte, för jag köpte inga reserver.
Det är alltså den svarta hatten på slangen man ser på bilden.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Tackar för det Adde!

Det är lättare att göra det själv än att beskriva i detalj... :wink:
av Kena
Slangen till hjulet på OK går på en hundring om du vill ha en budgetvariant. Fast den är enklare om man är två så kan en lufta och en kollar nivån i behållaren.
Om du har lite "halvslitna" bromsklossar. Jag brukar göra så här, fyll behållaren med bromsvätska innan du ansluter rören (det läcker lite, men det kan man skölja bort efteråt) håll för hålen till bromsrören med fingrarna och låt en kompis tycka på pedalen. Du använder fingrarna som backventiler. Du känner när det kommer ren bromsvätska. Sedan monterar du bromsrören, hissar upp bilen och bockar den. Plocka av hjulen och klämmer in bromsklossarna i oken. Då pressar du bromsvätskan baklänges upp i huvudcylindern och upp i behållaren och du slipper "krångla" ned luft nipplar

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Om du har lite "halvslitna" bromsklossar. Jag brukar göra så här, fyll behållaren med bromsvätska innan du ansluter rören (det läcker lite, men det kan man skölja bort efteråt) håll för hålen till bromsrören med fingrarna och låt en kompis tycka på pedalen. Du använder fingrarna som backventiler. Du känner när det kommer ren bromsvätska. Sedan monterar du bromsrören, hissar upp bilen och bockar den. Plocka av hjulen och klämmer in bromsklossarna i oken. Då pressar du bromsvätskan baklänges upp i huvudcylindern och upp i behållaren och du slipper "krångla" ned luft nipplar

Mvh
Lennart
men det är väl just vid kolvarna som det är allra viktigast med ny bromsvätska? gammal bromsvätska har ju lägre kokpunkt än ny bromsvätska :?:
SkauneJohan skrev:men det är väl just vid kolvarna som det är allra viktigast med ny bromsvätska? gammal bromsvätska har ju lägre kokpunkt än ny bromsvätska
Helt rätt. Men pressar man in kolvarna helt så är där (i princip) ingen bromsvätska kvar i oken (bara i rör och slangar). Men ska man byta vätskan bör man ju göra så att man tömmer behållaren och fyller på nytt. Då bör man börja mer att försöka lossa och rengöra luft nipplarna så man inte står där med en eller flera trasiga nipplar. Annars funkar det utmärkt som jag beskrev. Det höjer ju kokpunkten ordentligt i vart fall

Mvh
Lennart

Är det jobbigt att bli rättad när[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]